door Mégane Mullebrouck en Barbara Buydens
Denk je eraan een vennootschap op te richten in Frankrijk, maar weet je niet precies wat hierbij komt kijken of hoe de oprichtingsprocedure verloopt? Ontdek in dit artikel welke keuzes je moet maken, én waarop je zeker moet letten als Belgische ondernemer.
Voor je effectief kunt starten, zijn er drie strategische knopen om door te hakken:
Rechtsvorm kiezen
De populairste vormen zijn de SAS (Société par Actions Simplifiée) en SARL (Société à Responsabilité Limitée). Elke structuur heeft zijn eigen implicaties op vlak van aansprakelijkheid, flexibiliteit en belastingen.
Inbedding binnen je groep
Wil je de Franse entiteit als dochtervennootschap of zusterstructuur opzetten? Deze keuze beïnvloedt je fiscale consolidatie, transfer pricing en juridische verplichtingen.
Aanstelling van bestuurders
Afhankelijk van wie de vennootschap zal leiden, kunnen er vereisten gelden qua diploma, ervaring of sociaal statuut.
Zodra de bovenstaande keuzes zijn gemaakt, stellen wij een volledig administratief dossier op waarmee een ondernemingsnummer (SIREN) kan worden aangevraagd in Frankrijk.
Goed om weten:
Een notaris is in Frankrijk niet vereist voor de oprichting.
De statuten zijn een verplicht document en moeten o.a. het Franse bankrekeningnummer vermelden. → Neem dus tijdig contact op met je huisbankier of kies een Franse bank met lokale vertegenwoordiging.
Extra documenten moeten ondertekend en verzameld worden (zoals identiteitsbewijzen, bewijs van kapitaalinbreng, enz.).
Het volledige dossier wordt ingediend bij de bevoegde greffe (griffie). Na goedkeuring ontvang je:
Het SIREN-nummer
Het officiële extrait K-BIS, vergelijkbaar met het Belgisch KBO-uittreksel.
Verwerkingstijden verschillen per regio en dossier.
Zodra het kapitaal is gestort en vrijgegeven op de Franse bankrekening, mag je bedrijf officieel starten met commerciële activiteiten. Dit betekent dat de boekhouding kan worden opgestart en dat fiscale aangiftes moeten worden ingediend.
Indien de Franse vennootschap personeel wenst aan te werven, kan dit vanaf het moment dat het Franse ondernemingsnummer is toegekend. Uiteraard dient er in dat geval ook een arbeidsovereenkomst conform de Franse arbeidswetgeving te worden opgesteld.
Voor alle administratieve formaliteiten op het vlak van fiscaliteit en sociaal recht staan onze specialisten klaar om jou te begeleiden en te adviseren. Aarzel dus niet om contact met ons op te nemen bij verdere vragen.
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Mégane Mullebrouck
Advisor Accountancy megane.mullebrouck@vandelanotte.fr
Barbara Buydens
Senior Advisor Legal barbara.buydens@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.