persbericht | "medewerkers betalen om te vertrekken"

09 februari 2024

PERSBERICHT | "Medewerkers betalen om te vertrekken"

Bij accountancy- en auditkantoor Vandelanotte maakt de vertrekpremie voortaan integraal deel uit van het rekruteringsproces en hr-beleid. Deze beslissing volgt nadat het bedrijf in 2022 voor het eerst een campagne lanceerde waarbij medewerkers een premie ontvingen wanneer ze binnen de drie maanden ontslag namen. Overtuigd van de filosofie ‘als je bij ons komt werken, hebben we er alle vertrouwen in dat je ook lang aan boord wil blijven’, neemt Vandelanotte nu officieel de vertrekpremie op als clausule in nieuwe contracten.

In april 2022 lanceerde accountancy- en auditkantoor Vandelanotte een campagne waarbij nieuwe medewerkers tot 7.500 euro betaald werden om ontslag te nemen. Die vertrekpremie kan je het best vergelijken met een tevredenheidsgarantie: ben je niet tevreden? Dan krijg je je geld terug. Vandelanotte lanceerde de campagne met robuust vertrouwen in de bedrijfscultuur en vanuit de overtuiging ‘als je bij ons komt werken, dan hebben we er alle vertrouwen in dat je ook lang aan boord wil blijven’.

Die aanname werd het afgelopen jaar bevestigd. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt en de war for talent, verwelkomde het bedrijf, sinds de lancering van de campagne, maar liefst 212 nieuwe medewerkers. Een periode van stevige groei brengt de teller vandaag op 620 medewerkers. Van de nieuwe aanwervingen voldeden 82 medewerkers aan de voorwaarden van de vertrekpremie1. “Ondanks het aantrekkelijke bedrag van de vertrekpremie hebben we tot nu toe nog maar twee medewerkers moeten uitbetalen. Ze kiezen duidelijk bewust voor onze bedrijfscultuur en waarden”, zegt CEO Nikolas Vandelanotte.

Van ludieke actie naar integraal onderdeel van het hr-beleid

Vandelanotte gaat nu een stap verder: ze zetten de tevredenheidsgarantie vast door de vertrekpremie voortaan als integraal onderdeel van het rekruteringsproces en hr-beleid in te voeren, als clausule in nieuwe contracten.

De integratie van de vertrekpremie bevestigt het vertrouwen dat Vandelanotte heeft in zijn bedrijfscultuur- en waarden. Het bedrijf legt grote nadruk op het welzijn van zijn medewerkers en hecht daarbij belang aan een gezonde work-life balance. Zo zetten ze sterk in op levenslang leren, waarbij Vandelanotte tal van opleidingsmogelijkheden aanbiedt, zowel intern bij de VDL Academy als extern. Ook interne mobiliteit wordt aangemoedigd, waarbij medewerkers zelf aan het roer komen te staan van hun carrière. Daarnaast zorgen activiteiten zoals een bring your dog to work day of sportevenementen zoals de Ronde van Vandelanotte voor de nodige portie fun op het werk.

Vandelanotte Summer Party

Bijkomende investeringen in teams

Bleef een nieuwe collega aan boord, dan kreeg het team een budget om te besteden aan diverse teamactiviteiten. Maar teams die eerder stabiel bleven, konden zo niet meegenieten van het beleid. “We vinden het essentieel dat onze medewerkers zich op de lange termijn kunnen ontwikkelen. Minstens even belangrijk is dat ze zich goed voelen in hun team en bij elkaar ondersteuning vinden. Uiteindelijk willen we teams met nieuwe medewerkers motiveren, maar stabiele teams, waar men als een goed geoliede machine samenwerkt, ook belonen”, zegt CEO Nikolas Vandelanotte.

Vandelanotte voert zo een nieuwe procedure in waarbij een budget van 1.500 euro deels naar een algemeen teambuildingbudget gaat waarmee teams een activiteit kunnen inplannen. De rest van het budget gaat naar een gezamenlijke pot die bedoeld is voor een shortski waar alle medewerkers in het voorjaar van 2025 aan kunnen deelnemen.

Voorwaarden: de sollicitant komt van een andere werkgever en heeft minimum 2 jaar ervaring.