Op maandag 10 en dinsdag 11 november 2025 zijn onze kantoren gesloten.
Duurzaamheid
10 september 2025

Waarom CO₂-rapportage steeds vaker een contractvereiste wordt

door Anneleen Wydooghe en Remi Leroy

Wat jarenlang een “nice to have” was, is vandaag steeds vaker een eis. Meer en meer bedrijven, van retailers tot multinationals, verwachten dat hun leveranciers hun CO₂-uitstoot meten én actief reduceren. CO₂-rapportage wordt zo een contractuele voorwaarde.

Van sensibilisering naar verplichting

CO₂-rapportage duikt steeds vaker op in contractvoorwaarden. En dat is geen toeval: grote bedrijven willen hun klimaatimpact verlagen en moeten daarvoor ook hun hele waardeketen meekrijgen. Leveranciers en dienstverleners worden dus actief aangespoord om mee te stappen in het SBTi-traject; het internationaal erkende kader voor wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen.

Wat is het SBTi-traject?

Het Science Based Targets initiative (SBTi) helpt bedrijven om klimaatdoelstellingen op te stellen in lijn met het Akkoord van Parijs. Het doel: tegen 2050 minstens 90% van de uitstoot reduceren, en de overige 10% eventueel compenseren via klimaatprojecten.

Bedrijven die hun doelstellingen laten valideren door SBTi tonen aan dat ze écht werk maken van duurzaamheid, en dat is interessant richting financiering, partnerships en klantenrelaties.

CO₂-uitstoot volgens scope 1, 2 en 3 – wat betekent dat?

  • Scope 1: rechtstreekse uitstoot (bv. bedrijfswagens, eigen gebouwen)

  • Scope 2: indirecte uitstoot via aangekochte energie (bv. elektriciteit)

  • Scope 3: overige indirecte uitstoot (bv. transport, toeleveranciers)

Bedrijven moeten zowel korte als lange termijndoelstellingen formuleren omtrent scope 1 & scope 2.

Als de uitstoot in scope 3 meer dan 40% van de totale uitstoot bedraagt, dan zijn ook hier korte termijndoelstellingen verplicht.

Voor de meeste bedrijven zit meer dan 90% van hun uitstoot in scope 3. Daarom is het logisch dat klanten hun leveranciers vragen om mee te stappen in het SBTi-verhaal. Doe je dat niet? Dan riskeer je dat jouw klant zijn eigen SBTi-status verliest, en jij je contract.

Speciaal traject voor kmo’s

SBTi erkent dat kmo’s niet dezelfde middelen hebben als grote bedrijven. Daarom is er een vereenvoudigd traject met lagere kosten en minder verplichtingen. Je hoeft geen scope 3-doelstellingen te formuleren, maar je moet wel engagement tonen om deze te meten en reduceren. De focus ligt op absolute reductie van scope 1 en 2 binnen 5 tot 10 jaar.

Om in aanmerking te komen voor het kmo-traject, moet je:

  • minder dan 10.000 ton CO₂ uitstoten in scope 1 & 2;

  • geen financiële instelling of olie- en gasbedrijf zijn;

  • geen dochter zijn van een bedrijf dat het gewone SBTi-traject moet volgen;

  • en minstens drie van deze criteria vervullen: <250 werknemers; omzet <€50 miljoen; activa <€25 miljoen; niet actief in de FLAG-sector (Forest, Land, and Agriculture).

Wil jij als leverancier of dienstverlener relevant blijven in een veranderend landschap?

Vandelanotte helpt je om:

  • je CO₂-uitstoot in kaart te brengen;

  • concrete klimaatdoelstellingen te formuleren;

  • en je traject richting SBTi op te starten.

Zo blijf je relevant én aantrekkelijk voor je klanten!

Contactformulier

Wil je graag meer weten of heb je nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van onze specialisten.

Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.

Deel dit artikel

Anneleen Wydooghe

Team Manager Sustainability anneleen.wydooghe@vdl.be

Remi Leroy

Advisor Sustainability remi.leroy@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Nieuws en inzichten

Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.