door Stephanie Vanmarcke en Febe Louage
Begin 2025 werd de FASTER-richtlijn gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. Deze nieuwe Europese wetgeving heeft als doel om procedures rond (te veel ingehouden) bronbelasting op dividenden en interesten aanzienlijk te vereenvoudigen en te versnellen. De richtlijn is een belangrijke stap in de strijd tegen dubbele belastingen en belastingfraude binnen Europa en moet het voor beleggers aantrekkelijker maken om over de grenzen heen te investeren.
FASTER staat voor Faster and Safer Tax Excess Relief. Deze Europese richtlijn heeft twee kernobjectieven:
Beleggers beschermen tegen dubbele belastingheffing;
Europese lidstaten helpen bij het bestrijden van fiscale fraude en misbruik.
Wie vandaag belegt in buitenlandse aandelen of obligaties, krijgt vaak te maken met een bronbelasting op uitgekeerde dividenden of interesten. Die roerende inkomsten worden vervolgens ook nog eens belast in het land waar de belegger woont. Ondanks het bestaan van dubbelbelastingverdragen tussen landen, die meestal een vermindering of vrijstelling van de bronheffing voorzien, zijn de procedures hiervoor omslachtig en tijdrovend.
Op dit moment hanteert elk Europees land zijn eigen regels en procedures om terugvordering of vrijstelling van bronbelasting aan te vragen. Voor beleggers betekent dit niet alleen een administratieve rompslomp, maar ook onzekerheid en vertraging. Hierdoor worden investeringen binnen de EU minder aantrekkelijk, zeker in vergelijking met andere regio’s waar de belastingprocedures eenvoudiger zijn.
Met de FASTER-richtlijn introduceert de Europese Commissie drie belangrijke hervormingen die de terugvordering van bronbelasting efficiënter en veiliger moeten maken – zowel voor beleggers als voor financiële instellingen en belastingadministraties.
Er komt een geharmoniseerd digitaal woonplaatsattest voor de hele EU. Dit Electronic Tax Residence Certificate (eTRC):
Kan gebruikt worden voor meerdere terugbetalingen binnen hetzelfde kalenderjaar;
Moet binnen één werkdag na aanvraag worden afgeleverd.
De richtlijn voorziet in twee uniforme fast-track procedures die bovenop de bestaande systemen komen:
Vermindering aan de bron: er wordt direct rekening gehouden met de maximale bronheffing die mag ingehouden worden volgens het toepasselijke dubbelbelastingverdrag.
Snelle terugbetaling: de te veel ingehouden belasting wordt binnen 50 dagen na de betaaldatum teruggestort.
Deze aanpak moet de wachttijd voor beleggers aanzienlijk verkorten en fouten of misbruik helpen voorkomen.
Financiële tussenpersonen (zoals banken) zullen verplicht worden om betalingen van dividenden en interesten te rapporteren aan de bevoegde belastingdiensten. Dit zal de lokale administraties in staat stellen om te controleren of beleggers in aanmerking komen voor het verlaagd tarief en om misbruik op te sporen.
Daarnaast zullen grote Europese tussenpersonen zich moeten registreren in een nationaal register van gecertificeerde financiële tussenpersonen. Kleine en niet-Europese instellingen kunnen zich op vrijwillige basis aansluiten.
De FASTER-richtlijn moet uiterlijk op 31 december 2028 door de Europese lidstaten omgezet worden in nationale wetgeving. De nieuwe regels zullen dan vanaf 1 januari 2030 van toepassing zijn.
Tot dan blijven de huidige, vaak complexe, procedures van kracht.
Beleg je in buitenlandse effecten en wil je een vermindering of vrijstelling van bronbelasting aanvragen? Vandelanotte kan je begeleiden bij het indienen van een correcte en efficiënte aanvraag bij de Belgische belastingadministratie.
Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.
Stephanie Vanmarcke
Team Manager International stephanie.vanmarcke@vdl.be
Febe Louage
Manager International febe.louage@vdl.be
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.