Kies uw taal:
Nieuws 8 september 2022 Door Nikolas Vandelanotte

PERSBERICHT | Advieskantoren Vandelanotte, BDO België en Van Havermaet richten eigen fintechbedrijf op

Advieskantoren Vandelanotte, BDO België en Van Havermaet richten eigen fintechbedrijf AI-GUST op
“We ontwikkelen enerzijds een nieuw platform dat alle mogelijke boekhoudsoftwarepakketten en andere bronnen zoals loongegevens, gedetailleerde verkoopcijfers, energieverbruik of klantendata bundelt en anderzijds intelligente algoritmes die uit de grote datavijver van financiële gegevens automatisch trends zullen kunnen detecteren, adviezen zullen kunnen formuleren of vergelijkende studies voor een sector of tussen sectoren zullen kunnen uitdokteren. Zo komt er meer tijd vrij voor accountants om beter en persoonlijk advies te geven.”
Tim Bottelbergs, CEO van AI-GUST

Financieel databeheer standaardiseren en ontginnen met AI

“Accountants zullen kunnen aansluiten en hun data delen via hun bestaande boekhoudpakket. Die data verzamelt AI-GUST op een geanonimiseerde en beveiligde manier in het datawarehouse (vergelijk het met de cloud). Op die data laten we onze algoritmes los. Heeft de accountant een specifieke vraag, dan krijgt hij een gericht advies dat niet alleen steunt op zijn data, maar op de beschikbare data van de hele community. Aan de accountant om te beslissen hoe hij dat ‘algoritmisch advies’ personaliseert op maat van zijn klant of bedrijf. Anders gezegd, de accountant behoudt te allen tijde de controle over zijn data en de adviezen van AI-GUST.”
Kristof Meesters, Algemeen Directeur Van Havermaet
“De partners die aansluiten bij of connecteren met AI-GUST versterken hun innovatievermogen door het delen van kennis waardoor ze samen investeren in innovatieve oplossingen die ze onder de paraplu van het platform kunnen aanbieden. Ze komen daarbij niet in elkaars concurrentieel vaarwater. Samen kunnen ze oplossingen aanreiken voor heel complexe, financiële uitdagingen waarvoor geen enkel bedrijf of organisatie alleen de middelen, laat staan de kracht, heeft.”
Hein Vandelanotte, managing partner van Vandelanotte

Uitvalsbasis Leuven om talent aan te trekken

“We hebben met AI-GUST de ambitie om een groot ecosysteem rond financiële data in België te bouwen. We hebben de financiële knowhow en die bundelen we nu met de nodige digitale kennis en AI-competenties om bedrijven nog beter en meer gericht advies te kunnen leveren. De sleutel is samenwerken: het op een beveiligde en geanonimiseerde wijze samenbrengen van bedrijfsdata gaat de performantie van de algoritmes verhogen.”
Peter Van Laer, CEO BDO België

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.