/

/

/

/

ook advocaten mogen niet ter plaatse blijven trappelen

Getuigenis van een Klant

Ook advocaten mogen niet ter plaatse blijven trappelen

40 jaar na de oprichting van zijn kantoor kan advocaat Hugo Dekeyzer uit Zedelgem uitpakken met een mooi groeiverhaal. Vorig jaar ging hij een associatie aan met Depla-Lantsocht uit Brugge. “De wetgeving is de laatste jaren veel geëvolueerd. Om alle kennis in huis te hebben, moet je als kantoor steeds verder specialiseren en professionaliseren”, vertelt hij. Daar kadert ook zijn recente overstap naar Vandelanotte Payroll in.

Advocatenkantoor Dekeyzer kiest voor Vandelanotte Payroll

Hugo Dekeyzer startte in 1980 als stagiair-advocaat. Het kantoor groeide in de loop der jaren tot 7 advocaten en 2 secretariaatsmedewerkers, onder wie zijn echtgenote Marinka Vanhollebeke. “We zijn een allround kantoor waar particulieren en ondernemingen terecht kunnen voor alle rechtstakken. Persoonlijk richtte ik me de laatste jaren vooral op familierecht, handelsrecht en faillissementen. Daarnaast word ik regelmatig aangesteld als curator en ben ik ook plaatsvervangend rechter bij de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Oostende”, steekt hij van wal. Om de toekomst van het kantoor te verzekeren – zelf is hij 63 jaar – bundelde hij vorig jaar de krachten met de collega’s van Depla-Lantsoght uit Brugge. “We deelden dezelfde aanpak”, legt hij uit. “Door de associatie kunnen we bovendien een bredere regio van dienst zijn.” In de 2 kantoren in Zedelgem en Brugge werken nu in totaal 15 advocaten en 4 secretariaatsmedewerkers.

Het voordeel van die schaalvergroting is dat elke advocaat zich kan specialiseren en in een bepaald domein expertise en ervaring kan opbouwen. “Vergelijk het maar met geneeskunde. Een huisdokter heeft een brede algemene kennis. Voor specifieke problemen verwijst hij of zij door naar een arts-specialist. Dat is ook zo voor een advocaat die alleen werkt: die moet vaak cliënten doorsturen. Als groter advocatenkantoor hebben we heel wat kennis zelf in huis.” En dat is belangrijk, zeker omdat de sector zo in evolutie is. “De wetgeving in ons land evolueert enorm. Als je alle wijzigingen grondig wil bijhouden, kom je er niet met de 20 uur verplichte bijscholing per jaar. Ons beroep is op dat vlak enorm aan verandering onderhevig. Kijk maar naar het faillissementsrecht: de eisen die gesteld worden aan curatoren, worden almaar strenger. Je moet je er bijna exclusief op toeleggen om nog in aanmerking te komen als curator.”

Justitie heeft nog een ietwat oubollig imago, maar ook dat is volop in beweging. Want door corona is ook daar de digitalisering in een stroomversnelling terechtgekomen. “Vroeger werden vonnissen per post bezorgd. Voor strafzaken moest je vaak zelfs langsgaan op de griffie om de uitspraak te kennen. Nu kunnen dossiers ook digitaal worden neergelegd en worden vonnissen doorgemaild.”

We voelen dat ons dossier proactief wordt opgevolgd, ook al zijn we een kleine onderneming. Hugo Dekeyzer , Advocatenkantoor Dekeyzer
Advocatenkantoor Dekeyzer werkt samen met Vandelanotte Payroll

Weinig rompslomp

Het is duidelijk: ook in een vrij traditionele sector als de advocatuur is het cruciaal om niet ter plaatse te blijven trappelen. Dat is meteen ook de reden waarom het kantoor voor de loonadministratie is overgestapt naar Vandelanotte. Op termijn zal de hele associatie de overstap maken. “We hoorden via via positieve zaken over Vandelanotte Payroll”, vertellen Hugo en Marinka. “We gebruiken het systeem sinds januari. De overgang verliep gelukkig vlot, met weinig rompslomp. Op basis van de loonbrieven van 2020 maakte Vandelanotte de nodige berekeningen en deed het een check-up. Er werden enkele fouten uit het verleden ontdekt én meteen rechtgezet”, vertelt Marinka. “Voor mij persoonlijk bleek het voordeel alle aard bijvoorbeeld niet correct berekend te zijn. Dankzij de aanpassing door Vandelanotte komt het fiscaal nu beter uit dan voordien”, vult Hugo aan. Het is vooral Marinka die met de online tool werkt. “Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk. De kalenders zijn vooraf ingevuld. Dus als medewerkers geen vakantie hebben opgenomen of ziek zijn geweest, kan je alles met één klik op de knop bevestigen. Het correcte aantal maaltijdcheques wordt meteen berekend en besteld. Ik moet alleen nog de factuur betalen”. (lacht) “We weten dat er ook een verlofaanvraagsysteem bestaat. Wij gebruiken het zelf niet, want we vinden het platform nu al heel gebruiksvriendelijk.”

Het belangrijkste argument om Vandelanotte Payroll aan andere ondernemingen aan te raden, is de vaste contactpersoon bij wie je terecht kan, klinkt het. “Het is aangenamer om persoonlijk contact te hebben met iemand die je kent. Bovendien vermijd je zo dat je jouw situatie telkens opnieuw moet uitleggen. We voelen trouwens dat ons dossier proactief wordt opgevolgd, ook al zijn we een kleine onderneming. In een duidelijke mail kregen we bijvoorbeeld ruim op tijd de nodige informatie over de registratie van telewerk bij de RSZ.”

“Mensen denken vaak dat wij als advocaten alle wetgeving kennen, maar dit soort praktische zaken zijn natuurlijk onze corebusiness niet. Dan is het handig om een sociaal dienstverrichter te hebben die proactief en helder communiceert. Het zorgt voor heel wat tijdswinst”, besluit Hugo.

Wilt u ook klanten adviseren? Vind uw ideale job bij werkenbijvandelanotte.be.

Deel deze pagina

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Meer verhalen

Getuigenis van een Klant

Slagerij Dierendonck is een ambachtelijke slagerij met ambitie, en daar is zeker niet om gelogen. Raymond Dierendonck richtte samen met zijn vrouw de zaak op in 1970. Sindsdien is het uitgegroeid tot een gevestigd merk in België met 5 winkels, restaurant Carcasse en een versnijdingsatelier.

Lees verder