International
17 augustus 2023

Vooroordelen over zakendoen in Frankrijk

door Febe Louage en Elise Vanhamme

Over zakendoen in Frankrijk bestaan heel wat verhalen en vooroordelen. Maar zit er ook waarheid in? Of zijn ze toch nét iets te veel van de pot gerukt? Onze Vandelanotte France-experten Elise Vanhamme en Febe Louage ontrafelen 4 veelgehoorde vooroordelen over Frankrijk.

Fiscale werknemers kennen hun rechten en plichten.

Over Franse werknemers bestaan heel wat misverstanden. Maar dat ze goed geïnformeerd zijn over hun rechten en plichten, dat staat vast. En dus word je als niet-Franse werkgever af en toe wel eens geconfronteerd met de nodige cultuurverschillen. Zo gaan Fransen meestal uitgebreid lunchen. Een lunch tussen 12 en 14 u. is niet ongebruikelijk. Al hoeven zulke cultuurverschillen je als werkgever niet af te schrikken. Met een goed overleg (en daar houden ze van) en een goede begeleiding van onze experts doe je zonder zorgen zaken in Frankrijk. En die uitgebreide lunch? Die is mooi meegenomen!

Fransen willen enkel zakendoen met Fransen.

In Frankrijk leeft het chauvinisme nog sterk, in tegenstelling tot in ons eigen land. Heel wat Belgische ondernemers ondervinden dan ook vaak dat ze commercieel liever zakendoen met Fransen. Steek je met jouw vennootschap toch de grens over, dan denk je best goed na over de structuur die je kiest. Doe je dat via een bijkantoor of kies je voor een Franse (dochter)vennootschap? Als je voor een bijkantoor kiest, dan word je in Frankrijk gezien als buitenlandse vennootschap. En dat kan wel eens een invloed hebben op je commerciële relaties en je communicatie met de lokale overheden. Een weloverwogen keuze is dus belangrijk.

De Franse bureaucratie is een kluwen.

Hoewel digitalisering de laatste jaren toeneemt in Frankrijk, zijn de gerechtelijke, sociale en fiscale instanties er toch nog vaak een log gebeuren en word je er als ondernemer wel eens van het kastje naar de muur gestuurd. Maar zoals vaak geldt ook hier het gezegde ‘de aanhouder wint’. Gelukkig ziet de toekomst er al een pak digitaler én efficiënter uit. Zo is het vandaag al mogelijk om de fiscale administratie te contacteren via de messagerie op impôts.gouv.fr. Daarnaast werd er begin dit jaar ook een nieuw ondernemingsregister gelanceerd. Dat register moet oprichtingen, wijzigingen en stopzettingen van Franse ondernemingen vereenvoudigen.

De Fransen hebben een baksteen in de maag.

Of het Belgische cliché over de baksteen ook in Frankrijk geldt? Toch niet, en daar is een goede reden voor. Hoewel veel Belgen met hun vennootschap residentieel onroerend goed in Frankrijk willen aankopen, is dat voor de Fransen niet gebruikelijk. Frans vastgoed in de vennootschap gaat namelijk gepaard met heel wat verplichtingen en belastingen. Zo geldt er bijvoorbeeld de verplichting voor de bedrijfsleider om een marktconforme huur te betalen en de verplichting tot het bijhouden van een Franse boekhouding. Die baksteen in de maag, die laat je dus maar beter in België.

Wil je toch graag investeren in vastgoed? Laat je dan begeleiden door één van onze specialisten. Zo hoef je later niet wakker te liggen van onverwachte taksen of verplichtingen.

Contactformulier

Wil je graag meer weten of heb je nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van onze specialisten.

Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.

Deel dit artikel

Febe Louage

Senior Advisor International febe.louage@vdl.be

Elise Vanhamme

Senior Advisor International elise.vanhamme@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Nieuws en inzichten

Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.