Op maandag 10 en dinsdag 11 november 2025 zijn onze kantoren gesloten.
Vandelanotte France
13 juni 2025

Voordeel in natura voor bedrijfswagens in Frankrijk

door Lieven Goossens

In Frankrijk biedt het ter beschikking stellen van bedrijfswagens door een werkgever aan werknemers een aantrekkelijk voordeel. Zeker wanneer deze voertuigen ook privé gebruikt mogen worden, ontstaat er een zogeheten voordeel in natura. Dit voordeel wordt als onderdeel van het loon beschouwd en is onderworpen aan sociale bijdragen en belastingen. De berekening van de waarde van dit voordeel is aan specifieke regels onderworpen, waarbij een onderscheid moet gemaakt worden tussen een wagen op klassieke brandstof en elektrische voertuigen. Sinds 1 februari 2025 is de berekening van het voordeel in natura voor bedrijfswagens gewijzigd. De nieuwe regelgeving gaat in voor wagens die vanaf die datum ter beschikking gesteld worden. Wagens die voor die datum toegekend zijn aan de werknemer, blijven onderworpen aan de oude berekeningswijze.

Voordeel in natura voor bedrijfswagens in Frankrijk vóór 1 februari 2025

Forfaitaire berekening voor klassieke voertuigen

De berekening hangt af van verschillende factoren:

  • Of het voertuig is aangekocht of geleased;

  • Indien aangekocht: de leeftijd van de wagen;

  • Of de brandstofkosten worden gedragen door de werkgever.

Zonder brandstofkosten

VoertuigVoordeel in natura
Aangekocht - 5 jaar oud of minder9% van de aankoopkost
Aangekocht - ouder dan 5 jaar6% van de aankoopkost
Geleased30% van de jaarlijkse globale kost (huur, onderhoud & verzekering)

Met brandstofkosten

VoertuigVoordeel in natura
Aangekocht - 5 jaar oud of minder12% van de aankoopkost
Aangekocht - ouder dan 5 jaar9% van de aankoopkost
Geleased40%van de jaarlijkse globale kost (huur, onderhoud & verzekering)

Let op: Bij leasing wordt het voordeel geplafonneerd tot het bedrag van het voordeel alsof de wagen aangekocht is. Hiervoor wordt de theoretische aankoopwaarde gebruikt. Er moet dus een dubbele berekening gemaakt worden: op basis van de jaarlijkse totale kost van de leasing, alsook volgens de regels alsof de wagen zou zijn aangekocht.

Forfaitaire berekening voor elektrische voertuigen

Voor elektrische bedrijfswagens in Frankrijk geldt dezelfde basisberekening, maar met een aantrekkelijke vermindering van 50% (met een limiet van € 2.000,30 per jaar*).

Extra voordelen:

  • Laadkosten voor privégebruik ten laste van de werkgever worden niet meegerekend;

  • Installatiekosten van een laadpaal bij de werknemer thuis zijn vrijgesteld (tot en met 31 december 2027).

*Bedrag voor 2025

Berekening op basis van werkelijke kosten

Werkgevers kunnen ook kiezen voor een berekening op basis van werkelijke kosten. Hierbij wordt rekening gehouden met onder andere:

  • Aankoop- of leasekosten;

  • Verzekering;

  • Onderhoud;

  • Afschrijvingen.

Op dit totaal wordt dan de verhouding tussen het privégebruik ten opzichte van het totaal aantal gereden kilometers toegepast. De brandstofkosten voor privégebruik, ten laste genomen door de werkgever, komen daar bovenop.

Nieuwe regels vanaf 1 februari 2025 voor bedrijfswagens in Frankrijk

Forfaitaire berekening voor klassieke voertuigen

Met ingang van 1 februari 2025 gelden hogere percentages voor voertuigen die rijden op klassieke brandstof.

Zonder brandstofkosten

VoertuigVoordeel in natura
Aangekocht - 5 jaar oud of minder15% van de aankoopkost
Aangekocht - ouder dan 5 jaar10% van de aankoopkost
Geleased50% van de jaarlijkse globale kost (huur, onderhoud & verzekering)

Met brandstofkosten

VoertuigVoordeel in natura
Aangekocht - 5 jaar oud of minder20% van de aankoopkost
Aangekocht - ouder dan 5 jaar15% van de aankoopkost
Geleased67% van de jaarlijkse globale kost (huur, onderhoud & verzekering)

Bij leasing geldt nog steeds dat er twee berekeningen moeten worden uitgevoerd (totale kost leasing vs. theoretische aankoopwaarde).

Forfaitaire berekening voor elektrische voertuigen

Voor elektrische bedrijfswagens in Frankrijk geldt vanaf 1 februari 2025 een nog gunstiger regeling, mits het voertuig de vereiste milieuscore haalt om in aanmerking te komen voor de ecologische bonus. De vermindering werd verhoogd naar 70% op het voordeel in natura (met een limiet van € 4.582 per jaar*).

Een overzicht van de wagens die in aanmerking komen voor de ecologische bonus, is te raadplegen op een officiële lijst van de overheid. De milieuscore wordt bepaald op basis van de CO2-voetafdruk van de wagen.

Laadkosten ten laste van de werkgever blijven buiten beschouwing bij de berekening van het voordeel in natura.

*Bedrag voor 2025                                                            

Berekening op basis van werkelijke kosten

De methodiek voor berekening op basis van werkelijke kosten werd niet gewijzigd.

Conclusie

De nieuwe regels rond het voordeel in natura van bedrijfswagens in Frankrijk zetten sterk in op elektrische mobiliteit. Zowel werkgevers als werknemers kunnen profiteren van aanzienlijke fiscale voordelen wanneer ze kiezen voor elektrische voertuigen.

👉 Heb je nog vragen over bedrijfswagens in Frankrijk? Of plan je personeel aan te werven in Frankrijk? Neem gerust contact op met onze experten. Zij helpen je met plezier verder!

Contactformulier

Wil je graag meer weten of heb je nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van onze specialisten.

Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.

Deel dit artikel

Lieven Goossens

Team Manager Social Legal lieven.goossens@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Nieuws en inzichten

Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.