/

/

/

/

vandelanotte helpt pro@work telkens opnieuw de toekomst voorbereiden

Getuigenis van een Klant

Vandelanotte helpt Pro@Work telkens opnieuw de toekomst voorbereiden

Twee eigen zaken (samen met zus Martine), enkele zusterbedrijven, de leiding over de bedrijvengroep en een gezin… Kristien Vancanneyt houdt veel ballen tegelijk in de lucht. Dat doet ze echter met de glimlach, én met de ondersteuning van Vandelanotte. “Er gebeurt zoveel in je organisatie, elke dag opnieuw. Het geeft je een gerust gevoel dat je als ondernemer hulplijnen kunt inschakelen voor zaken waar je zelf geen kaas van hebt gegeten.”

Vandelanotte helpt Pro@Work telkens opnieuw de toekomst voorbereiden

Begonnen als kleine ijzerwinkel van haar grootouders in Koolskamp kort na WOI, start het groeitraject van het familiebedrijf pas echt als vader Leon Vancanneyt en moeder Marie-Madeleine Beselaere in 1965 een winkel openen op de Grote Markt in Izegem. “Naast alle gereedschappen en producten voor de bouwwereld, verkochten we (tot 2008) ook huishoudgerief en klein elektro,” vertelt Kristien Vancanneyt. “In de jaren ’70 werd de groep uitgebreid met De Nieuwe Gouden Spade in Ieper (1976 – samen met de familie Ostyn) en De Stalen Greep in Tielt (1978 – met de familie Serry). In 1996 werden we ook voor de helft eigenaar van De Berdt Quincaillerie in Moeskroen. In mei 2017 namen we De Nieuwe Gouden Spade dan volledig over. De hele groep, die sinds 2007 onder de commerciële naam Pro@Work werkt, telt vandaag een 120-tal medewerkers. We zijn een familiale bedrijvengroep met een langetermijnvisie, gespecialiseerd in de toelevering van kwaliteitsproducten en diensten aan alle professionelen, klein en groot, actief in bouw, renovatie en interieur. We bieden een breed en diep productassortiment met ruime voorraden, opgedeeld in 5 categorieën: Construct, Fixing, Technics, Interior & Façade en Safety. 

Zoals ik luister naar mijn klanten, luisteren zij naar ons. Kristien Vancanneyt , Zaakvoerster

Advies bij generatiewissel

"Mijn vader was onvermoeibaar en nam heel wat zaken op zich. Ook de centrale boekhouding en alle andere financiële en fiscale zaken waren zijn ding. In 2005 kreeg hij echter slecht nieuws. Een ongeneeslijke ziekte zou hem 9 maanden later het leven kosten. Plots kwam een grote verantwoordelijkheid van de groep op mijn schouders terecht. Ik kende echter mijn grenzen en wilde graag een accountant inschakelen om ons te begeleiden bij bepaalde financiële en fiscale aspecten. Vader raadpleegde zijn bankiers en enkele persoonlijke relaties, waarna Vandelanotte naar voor kwam als een van de opties. Na het eerste gesprek met Nikolas Vandelanotte wisten we dat het goed zat. Iris De Groote werd onze contactpersoon, en dat is ze vandaag nog altijd. De boekhouding gebeurt wel nog steeds intern, door onze 3 boekhouders die ook de btw-aangiftes en analyses voor hun rekening nemen. Vandelanotte zorgt voor de afsluiting van het boekjaar, de jaarrekeningen, tussentijdse balansen wanneer we die nodig hebben en ook op revisorenvlak zijn ze al tussengekomen. Daarnaast kunnen we op hen rekenen bij sociale en btw-controles. Als je dat zelf moet doen, kost het je veel tijd en slaap, maar hun ervaring zorgt dat je daar met een geruster hart zit. Op personeelsvlak toetsen we wel eens het advies van het sociaal bureau af bij Vandelanotte, en ook bij het hertekenen van het organigram in een van onze vestigingen hebben ze een heel positieve meerwaarde kunnen bieden.”

Overname in overleg en met respect

“Toen we vorig jaar het filiaal in Ieper volledig overnamen, hebben ze echt het hele proces van begin tot einde begeleid, van het eerste verkennende gesprek tot de verdere onderhandelingen en de prijsbepaling. Want ook al is dat niet makkelijk, het is belangrijk dat het op een objectieve en respectvolle manier gebeurt. Ook op juridisch vlak hebben zij alles uitgeklaard met de experten van de overlater."

"Ik ben hen vooral ontzettend dankbaar dat alles steeds in overleg is gebeurd. Bij elke stap die in de onderhandelingen moest gebeuren, hebben ze naar ons geluisterd, net zoals ik luister naar mijn klanten. Ook in onze branche maak je immers het verschil door voortdurend te peilen naar de noden en problemen van je klanten en hen dan het best passende product of de meest geschikte machine te adviseren."

"Net als bij Vandelanotte is het ook voor ons noodzakelijk om telkens de nieuwste producten, machines en hun toepassingen te kennen om de processen van onze klanten te kunnen optimaliseren en hun rendement te verhogen. Juist advies is dus cruciaal.”

Financiële expertise in mensentaal

“Het advies dat we krijgen van Vandelanotte is niet alleen professioneel en correct. Ik heb ook nooit het gevoel gekregen dat ze op ons neerkijken omdat we zélf geen financiële en fiscale experten zijn. Soms is het weliswaar nodig om vakjargon te gebruiken of zijn ze gewoon om in een bepaald segment te werken, en dan is het beter dat je hen laat doen. ‘k Heb geleerd dat je soms moet loslaten en erop vertrouwen dat het wel goed zal zijn. Maar ik vind het anderzijds ook wel belangrijk om zélf advies in mensentaal te krijgen. Mijn vader maakte de balansen en de vennoten tekenden gewoon. Uitleg werd daarbij zelden gegeven. Ik vind het echter belangrijk dat analyses op een eenvoudige manier worden uitgelegd, aan mezelf en aan de andere sleutelfiguren in onze groep. Zo durven we vlugger vragen stellen en begrijpt iedereen wat de cijfers betekenen. Je moet jezelf kunnen blijven, met je sterktes en je zwaktes, en je omringen met mensen die je zwaktes kunnen opvangen.”

Pro@Work-charter

De samenwerking met Vandelanotte startte met een generatiewissel. Ook nu wordt al vooruitgekeken naar de toekomst. “We laten ons begeleiden bij het opstellen van het Pro@Work-charter voor onze 3 West-Vlaamse vestigingen. Ik heb zelf mogen ervaren hoeveel makkelijker het is als je mag verder bouwen op sterke fundamenten en er al heel wat voorbereiding is geweest naar de volgende generatie. Mijn zus en ik hebben elk 2 kinderen. Ik wil niet dat de bedrijven in moeilijkheden geraken mocht één van ons iets overkomen. Je kunt nooit álles vertellen aan je kinderen, maar het is een geruststelling als je al de basisregels op papier hebt kunnen vastleggen. Ook in onze relatie met Vandelanotte is continuïteit belangrijk. Mijn contactpersoon weet ondertussen heel veel over mij, en dat vertrouwen werkt enkel in een langetermijnrelatie. Onze bedrijfswaarden zijn ‘v.r.e.d.e.’: verantwoordelijkheid, respect, eerlijkheid, duurzaamheid en eenvoud. Het zijn ook dié waarden die we bij Vandelanotte herkennen,” besluit Kristien Vancanneyt.

Wilt u ook de toekomst voorbereiden voor uw klanten? Vind uw ideale job op werkenbijvandelanotte.be.

Deel deze pagina

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Meer verhalen

Getuigenis van een Klant
Getuigenis van een Klant

Na 25 jaar heeft Dierik Vermeir zijn bedrijf ALSIC overgelaten. Een grote stap, maar dankzij de begeleiding van Vandelanotte kon hij die met een gerust gemoed zetten.

Lees verder