/

/

6 tips voor je volgende business trip naar frankrijk

International
04 juli 2023

door Hannelore Durieu en Stephanie Vanmarcke

6 tips voor je volgende business trip naar Frankrijk

Wie een business trip naar het buitenland plant, bereidt zich meestal goed voor. Zeg bijvoorbeeld nooit nee tegen een Chinese zakenpartner, spreek altijd met twee woorden in Groot-Brittannië en zorg ervoor dat je altijd op tijd bent op je Duitse afspraak. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met onze Franse zuiderburen? Want ook in Frankrijk gelden er bepaalde regels als het op zaken doen aankomt. Met deze 6 tips kan het alvast niet foutlopen.

6 tips voor je volgende business trip naar Frankrijk

Spreek dezelfde taal

Dat Fransen het liefst in hun eigen taal communiceren, is algemeen geweten. De Franse taal maakt dan ook zonder meer deel uit van de Franse cultuur. En dat geldt ook voor wie zaken wil doen in Frankrijk. Hoewel vooral de jongere generatie een flink mondje Engels spreekt, heb je met een beetje kennis van de Franse taal zonder twijfel een voetje voor. Probeer dus zo goed mogelijk de taal van je zakenpartner te spreken. Een Franse versie van je website kan trouwens ook een positief effect hebben.

Wees hoffelijk

Wie voor het eerst zaken wil doen in Frankrijk, kan zich misschien wat laten afschrikken door de Franse hoffelijkheidsregels. Fransen vinden het namelijk belangrijk om in een zakelijke omgeving uiterst beleefd en voorzichtig te communiceren. Spreek jouw zakenpartner daarom altijd aan met ‘vous’, tenzij je de toestemming krijgt om ‘tu’ te gebruiken. Schud iedereen, zowel bij aankomst als bij vertrek, de hand. Ook het gebruik van Monsieur en Madame wordt aangeraden.

Respecteer de hiërarchie

De meeste bedrijven in Frankrijk kennen een duidelijk hiërarchie. Dat zorgt ervoor dat beslissingen vaak enkel door de top worden genomen en dat een antwoord soms even op zich kan laten wachten. Weet dus dat een voorstel vaak een aantal mensen moet passeren vooraleer er effectief beslist kan worden. Het kan dus een tijdje duren vooraleer je zakenpartner een antwoord voor je heeft.

Investeer in je zakenrelatie

Fransen nemen graag de tijd en vinden het fijn om over hun land en hun culturele interesses te praten. Vooraleer je ter zake komt, kan het dus interessant zijn om eerst wat meer over het bedrijf van je zakenpartner of over de Franse cultuur te weten te komen. Een goede relatie is voor hen namelijk onmisbaar om zaken met je te doen. Neem dus de tijd en ga bijvoorbeeld samen lunchen. Zo leer je hem of haar eerst wat beter kennen. Vermijd tijdens een eerste gesprek echter te persoonlijke vragen zoals het gezinsleven. Die kunnen later alsnog aan bod komen.

Heb geduld

Hoewel Fransen stiptheid bij afspraken belangrijk vinden, is dat niet altijd het geval bij betalingstermijnen. Kijk dus niet vreemd op wanneer je Franse zakenpartner de factuur niet op tijd betaalt. Stuur in dit geval beter geen betalingsherinnering of aangetekende brief, maar neem de telefoon en leg de situatie beleefd uit. Anders zou je jouw zakenpartner wel eens kunnen beledigen.

Wees voorbereid

Franse ondernemers plannen graag vooraf en nemen dan ook niet graag risico’s. Zorg er daarom voor dat je goed bent voorbereid en dat je steeds een antwoord klaar hebt. Argumenten moeten dan ook altijd goed onderbouwd én logisch zijn. Op die manier word je voor je Franse zakenpartner een stuk geloofwaardiger en zal hij of zij sneller geneigd zijn om zaken met je te doen.

Meer weten over zakendoen in Frankrijk of zin gekregen om die stap te wagen? Neem dan contact op met onze specialisten via contact@vdl.be.

Deel dit artikel

Hannelore Durieu

Accountmanager International hannelore.durieu@vdl.be

Stephanie Vanmarcke

Team Manager International stephanie.vanmarcke@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Nieuws en inzichten

Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.