De nieuwe structuur – waarbij ook concessiehouders Lamaire, Verbeke en Vanderhaeghen in Top Motors werden geïntegreerd – zorgt voor synergieën en een homogeen commercieel beleid. Zo worden de activiteiten gegroepeerd op drie multimerkensites in Wevelgem, Kortrijk en de recente nieuwbouw langs de Rijksweg in Roeselare. Top Motors verdeelt de merken Audi, Volkswagen, Skoda, Seat en de bedrijfswagentak CVI alsook 2 bijkomende divisies, zijnde Top Repair (carrosserienetwerk) en Top Way (jonge tweedehandsvoertuigen). Toch bekijkt men er bedrijfsmobiliteit vanuit een veel breder perspectief.
“Ondernemers die voor zichzelf of voor medewerkers aan een nieuwe wagen toe zijn, krabben zich steeds meer in de haren”, vertelt fleet business relations manager Jean-Luc Hellin.” De parameters die bepalen of een bepaald type wagen een verstandige financiële keuze is – vandaag én morgen – nemen niet alleen toe, maar veranderen in 2020 en 2021 wellicht grondig. Met een handig vergelijkingsmodel adviseren wij onze klanten op een neutrale manier bij de keuzes die ze op het vlak van mobiliteit maken. Dat doen we door TCO-studies te maken, waarbij TCO staat voor de ‘total cost of ownership’ van een wagen. Veel bedrijven kijken enkel naar de aankoop- of huurprijs. Maar een wagen is het product bij uitstek dat enorm veel specifieke kosten met zich meebrengt. Zo wordt er onder meer btw geheven op de aankoopprijs en de kost voor onderhoud en verzekeringen. Daarnaast is er de belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse wegenbelasting. En bovenop de brandstofprijs komt een pak accijnzen. Het probleem is dat al die kosten een specifieke fiscale verwerking hebben volgens het type motor en de CO2-uitstoot. Als zelfs sommige CFO’s door de bomen het bos niet meer zien, is het voor de doorsnee ondernemer zéker onbegonnen werk om de optimale keuze te maken.”