/
/
/
/
zo maakt top motors hr-afdelingen het leven gemakkelijk
NV Top Motors deed een beroep op de expertise van Vandelanotte om de verdere groei te begeleiden en de vennootschapsstructuur aan te passen aan dat groter geheel. Maar de expertise van deze specialist in mobiliteit helpt vandaag ook Vandelanotte en zijn klanten verder. Een handig vergelijkingsmodel maakt nieuwe bedrijfswagens kiezen een stuk efficiënter.
De nieuwe structuur – waarbij ook concessiehouders Lamaire, Verbeke en Vanderhaeghen in Top Motors werden geïntegreerd – zorgt voor synergieën en een homogeen commercieel beleid. Zo worden de activiteiten gegroepeerd op drie multimerkensites in Wevelgem, Kortrijk en de recente nieuwbouw langs de Rijksweg in Roeselare. Top Motors verdeelt de merken Audi, Volkswagen, Skoda, Seat en de bedrijfswagentak CVI alsook 2 bijkomende divisies, zijnde Top Repair (carrosserienetwerk) en Top Way (jonge tweedehandsvoertuigen). Toch bekijkt men er bedrijfsmobiliteit vanuit een veel breder perspectief.
“Ondernemers die voor zichzelf of voor medewerkers aan een nieuwe wagen toe zijn, krabben zich steeds meer in de haren”, vertelt fleet business relations manager Jean-Luc Hellin.” De parameters die bepalen of een bepaald type wagen een verstandige financiële keuze is – vandaag én morgen – nemen niet alleen toe, maar veranderen in 2020 en 2021 wellicht grondig. Met een handig vergelijkingsmodel adviseren wij onze klanten op een neutrale manier bij de keuzes die ze op het vlak van mobiliteit maken. Dat doen we door TCO-studies te maken, waarbij TCO staat voor de ‘total cost of ownership’ van een wagen. Veel bedrijven kijken enkel naar de aankoop- of huurprijs. Maar een wagen is het product bij uitstek dat enorm veel specifieke kosten met zich meebrengt. Zo wordt er onder meer btw geheven op de aankoopprijs en de kost voor onderhoud en verzekeringen. Daarnaast is er de belasting op de inverkeerstelling en de jaarlijkse wegenbelasting. En bovenop de brandstofprijs komt een pak accijnzen. Het probleem is dat al die kosten een specifieke fiscale verwerking hebben volgens het type motor en de CO2-uitstoot. Als zelfs sommige CFO’s door de bomen het bos niet meer zien, is het voor de doorsnee ondernemer zéker onbegonnen werk om de optimale keuze te maken.”
Met een handig vergelijkingsmodel adviseren wij klanten op een neutrale manier bij keuzes op vlak van mobiliteitJean-luc Hellin , Top Motors
In het selectiemodel van Top Motors worden alle kosten voor de hele levensduur van een bepaald automodel samengebracht en omgerekend naar de ‘effective cost of use’ (ECU). “Dat is je totale kost verminderd met de aftrekbare kosten en vermeerderd met de verworpen uitgaven, en dit op jaarbasis. Daarop komt echter ook nog het voordeel van alle aard, waarop sociale bijdragen moeten worden betaald. Door dus álle kosten die inherent zijn aan het wagenpark – inclusief de fiscaliteit – in één model in kaart te brengen, kunnen we de TCO’s van alle modellen en van alle merken op een overzichtelijke manier naast mekaar zetten. We beschikken over enorm veel data, wat ons een aanzienlijke voorsprong geeft. Zoals Vandelanotte ‘more than accountants’ is, durven wij gerust beweren méér dan ‘een garage’ te zijn. Maar het is uiteraard nog altijd de klant zélf die de uiteindelijke keuzes maakt. We hebben trouwens niet alleen voor grote(re) bedrijven, maar ook voor zelfstandigen een model dat de autokeuze eenvoudig maakt.
”Wie denkt vandaag nog mee te zijn met de parameters, krijgt straks heel wat nieuwe leerstof te verwerken. Zo zal een wagen die vandaag voor 80 procent aftrekbaar is, dat in de toekomst in het beste geval maar voor 67 procent meer zijn, of 13 procent minder. Ook de aftrekbaarheid van brandstof – vandaag 75 procent – zal straks variëren naargelang de aftrekbaarheid van het type wagen. Door de toekomstige parameters in ons model te integreren, kunnen wij een goede inschatting maken van wat een bepaald type wagen niet alleen vandaag, maar ook onder het nieuwe stelsel zal kosten.”
Top Motors bouwt al lang aan dit vergelijkingsmodel, maar ging vijf jaar geleden nog een stap vérder. “Toen vroeg Vandelanotte ons immers om de TCO van een wagen ook te kunnen linken aan de TCO van het loon. Bedrijven willen vandaag niet alleen flexibiliteit in de manier van werken, maar ook in de verloning. De war for talent zorgt er immers voor dat mensen uit verschillende werkgevers kunnen kiezen en die keuze soms laten afhangen van het belang dat ze aan een wagen hechten. Daarom had de hr-afdeling een handige tool nodig om bij het bepalen van het loon de keuze voor een auto te kunnen integreren. Stel dat 100 euro loon een TCO-waarde van 80 euro geeft voor de wagen, en de medewerker wil een wagen die 80 euro TCO méér waard is, zal hij of zij 100 euro loon moeten inleveren. Zo kun je cijfermatig dus gaan ‘spelen’ met de diverse elementen die het totale mobiliteits- en loonpakket bepalen, om nieuwe medewerkers aan te werven of bestaande verder te motiveren.”
De sollicitant of medewerker krijgt fiches te zien met een beschrijving van het voertuig en de uitrusting, het voordeel alle aard, de CO2-uitstoot en de fiscale aftrekbaarheid. Ook de mogelijke koetswerkkleuren en kosten van eventuele opties zoals een trekhaak worden vermeld. “Stel dat iemand graag een Audi A4 wil, dan geven wij onze klant fiches waaruit hun mensen kunnen kiezen. De A4 is dan het referentievoertuig, maar we geven ook tal van andere merken of types, echter telkens met een kost die niet hoger is dan die van de A4. Als een bepaald voertuig fiscaal minder interessant is dan het referentievoertuig, zal dan bijvoorbeeld het uitrustingsniveau wat lager moeten liggen. Die fiches zorgen er dus voor dat de vergelijking eenvoudiger wordt, en gemakkelijk van achter het bureau kan worden gemaakt. Wij houden in ons model bovendien rekening met eventuele promoties en toekomstige prijsstijgingen. Daardoor creëren we voor de ondernemingen continuïteit in de keuzes die medewerkers kunnen maken.”
Wilt u ook klanten adviseren? Vind uw ideale job op werkenbijvandelanotte.be.
Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Al toen ze een prille tiener was, wist Liesbet Maenhout wat ze later wilde worden: osteopaat. Na het middelbaar trok ze daarvoor naar Engeland, waar ze 4 jaar studeerde en nog 3 jaar bleef ‘plakken’. Ze keerde terug naar België, werkte in Brugge en Roeselare, en verhuisde enkele maanden geleden met haar praktijk naar Ruddervoorde.
Slagerij Dierendonck is een ambachtelijke slagerij met ambitie, en daar is zeker niet om gelogen. Raymond Dierendonck richtte samen met zijn vrouw de zaak op in 1970. Sindsdien is het uitgegroeid tot een gevestigd merk in België met 5 winkels, restaurant Carcasse en een versnijdingsatelier.