Tax
14 juli 2025

door Dries Torreele

Programmawet eindelijk goedgekeurd: welke fiscale gevolgen heeft dit voor jou?

De langverwachte Programmawet is op 10 juli definitief goedgekeurd door de plenaire vergadering van de Kamer. Eerder was er nog uitstel door een extra adviesvraag bij de Raad van State. Maar nu is het zover: de nieuwe fiscale maatregelen treden in werking bij publicatie in het Belgisch Staatsblad. Wat betekent dit concreet voor jou als ondernemer?

6% btw opnieuw voor bouwpromotoren

De verkoop van een woning (na afbraak en heropbouw) kon tot voor kort enkel nog aan 6% btw onder een overgangsregeling tot 30 juni 2025, voor projecten waarvan de omgevingsvergunning werd aangevraagd vóór 1 juli 2023.

Vanaf 1 juli 2025 is het tarief van 6% btw opnieuw mogelijk voor alle projecten (ongeacht wanneer de omgevingsvergunning werd aangevraagd). Dit geldt concreet voor btw die opeisbaar wordt vanaf die datum en in de volgende situaties:

  • De koper gebruikt de woning als enige eigen woning en de bewoonbare oppervlakte bedraagt maximum 175m²;

  • Of de koper verhuurt de woning in het kader van sociale verhuur;

  • Of de koper verhuurt de woning langdurig aan een natuurlijk persoon en de bewoonbare oppervlakte bedraagt maximum 175m².

Omdat een retroactieve toepassing van dit tarief juridisch onmogelijk is (en de programmawet slechts in werking treedt vanaf het moment van publicatie in het Belgisch Staatsblad), voorziet de Minister van Financiën in een tolerantie. Facturen vanaf 1 juli 2025 mogen toch al aan 6% btw worden gefactureerd.

Let wel: de verplichte verklaring 111/3 kan op heden nog niet worden ingediend. Om aanspraak te maken op de tolerantie (die geldt voor de periode van 1 juli 2025 tot de datum van publicatie in het Staatsblad) dien je volgende verplichte vermeldingen in de verkoopovereenkomst en/of akte op te nemen:

“Toepassing van het btw-tarief van 6 % voor afbraak en heropbouw van een woning overeenkomstig rubriek XXXVII, § 3, tweede lid, 1°, (a), (b) of (c), van tabel A van de bijlage bij het KB nr. 20 van 20.07.1970 inzake btw, zoals opgenomen in artikel 53 van de programmawet (document Kamer nr. 56 0909/001)”

“De verklaring zoals bedoeld in voormelde rubriek XXXVII, § 3 zal zonder uitstel worden ingediend via MyMinfin van zodra die mogelijkheid ter beschikking is.”

21% btw op verwarmingsketels op fossiele brandstoffen

De geplande verhoging van 6 naar 21% btw bij plaatsing van een verwarmingsketel in een woning ouder dan 10 jaar wordt pas van kracht na publicatie van de wet in het Belgisch Staatsblad (en dus niet vanaf 1 juli 2025).

Verder wordt ook in een tolerantie voorzien voor wie een overeenkomst heeft getekend voor levering en plaatsing van een verwarmingsketel vóór publicatie van de wet. Het verlaagd btw-tarief van 6% kan in dit geval nog altijd worden toegepast.

Dividenden uit ‘kleine’ vennootschappen

Dividenden worden in de basis onderworpen aan het standaardtarief roerende voorheffing van 30%. Dit tarief kan echter verminderd worden in twee situaties:

VVPRbis

Dit zijn dividenden uitgekeerd door kleine vennootschappen waarvan de aandelen verworven werden door inbrengen in geld sinds 01/07/2013. Dividenden verleend of toegekend uit de winstverdeling voor het 3e boekjaar of volgende na dat van de inbreng kunnen genieten van een verlaagd tarief roerende voorheffing van 15%. Dit regime blijft ongewijzigd.  

Liquidatiereserve

Kleine vennootschappen die een liquidatiereserve aanleggen, betalen bij aanleg van deze reserve 10% anticipatieve heffing en na verloop van 5 jaar kan de reserve dan uitgekeerd worden mits een roerende voorheffing van 5%. De facto is dit een heffing van 13,64%.

Dit regime wordt aan volgende wijzigingen onderworpen:

  • Wachttermijn van 5 jaar wordt ingekort naar 3 jaar

  • Roerende voorheffing stijgt van 5% tot 6,5%. 

  • Resultaat: een heffing van 15%, gelijk aan VVPRbis. 

Voor bestaande liquidatiereserves kan gekozen worden: ofwel 6,5% na 3 jaar ofwel 5% na 5 jaar. Deze wijziging treedt in werking vanaf publicatie van de Programmawet in het Staatsblad.

Let wel: het FIFO principe moet gehonoreerd blijven. Wie liquidatiereserves van bv. boekjaar 2021 wil uitkeren en er nog heeft van 2020, zal deze van 2020 mee moeten uitkeren. 

Aangescherpte DBI-voorwaarden

Het regime van de DBI-aftrek zorgt ervoor dat dividenden uitgekeerd door een dochtervennootschap aan een moedervennootschap, geen tweede keer belast worden. Deze aftrek is van toepassing wanneer de moeder minimum 10% van de aandelen aanhoudt in de dochter, of wanneer de participatie een nominale aanschaffingswaarde heeft van minstens € 2,5 miljoen. Dezelfde voorwaarde is van toepassing inzake vrijstelling van meerwaarden op aandelen voor vennootschappen. 

In tegenstelling tot wat er vermeld was in het regeerakkoord, blijft de nominale drempel van € 2,5 miljoen behouden. Wel kunnen grote vennootschappen enkel nog gebruik maken van de DBI-aftrek indien de participatie kwalificeert als “financieel vast actief”. Deze bijkomende vereiste geldt niet voor kleine vennootschappen, zijnde vennootschappen die maximum één van de volgende drie drempels overschrijden:

  • 50 werknemers

  • € 11.250.000 omzet

  • € 6.000.000 balanstotaal

Deze wijziging treedt in werking vanaf het aanslagjaar 2026.

Andere fiscale maatregelen

  • Introductie kwalificatie Carried Interest: deze vergoeding voor beheerders van beleggingsfondsen die bepaalde resultaten hebben behaald, wordt voortaan gekwalificeerd als een roerend inkomen onderworpen aan 30%. 

  • Exit taks: de emigratie van een vennootschap uit België zal fiscaal behandeld worden als een liquidatie, dit zowel voor de vennootschap zelf als de aandeelhouders die belast worden op een fictief dividend. 

  • Fiscale controle: vennootschappen en natuurlijke personen die geconfronteerd worden met een fiscale controle zullen niet geconfronteerd worden met een belastingverhoging van 10% bij een eerste, te goeder trouw begane overtreding.

  •  Fiscale regularisatie: fiscale regularisatie van inkomsten was niet meer mogelijk sinds 1 januari 2024. 

    Er wordt nu voorzien in een nieuwe (5e) permanente regularisatieprocedure (EBA quinquies). De verschuldigde tarieven betreffen het normale belastingtarief verhoogd met 30% of 45% (voor fiscaal verjaarde kapitalen).

Vragen over de Programmawet?

Onze experts volgen de publicatie in het Staatsblad op de voet en helpen je graag om jouw projecten, dividenden of structuren tijdig aan te passen.

Vragen? Neem contact op met jouw vertrouwde accountmanager of vul onderstaand contactformulier in.

Contactformulier

Wil je graag meer weten of heb je nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van onze specialisten.

Om dit formulier te kunnen versturen moet u het gebruik van technische cookies aanvaarden. Dat kan u hier aanpassen.
Deze cookies worden gebruikt om onderscheid te maken tussen mensen en bots. Bepaalde gegevens, zoals uw IP adres of taal, kunnen hierbij doorgestuurd worden naar Google. Meer info vindt u in onze cookieverklaring.

Deel dit artikel

Dries Torreele

Senior Manager Tax dries.torreele@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Nieuws en inzichten

Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.