/

/

/

/

elke dag groeien als ondernemer dankzij vandelanotte

Getuigenis van een Klant

Elke dag groeien als ondernemer dankzij Vandelanotte

Domingo Expeels en Thomas Van Kerrebrouck zijn de zaakvoerders van PROlectro, dat werd opgericht in 2015. Wat begon met de combinatie van elektriciteitswerken en een kleine showroom, groeide de afgelopen tien jaar uit tot een volwaardige vakhandel met meerdere vestigingen.

“Wij zijn gespecialiseerd in technische installaties en elektro-toestellen,” vertelt Domingo. Ons doel is om een totaalbeleving te bieden aan onze klanten. Of het nu gaat om een nieuwe diepvries, het leggen van zonnepanelen of een volledige renovatie van elektriciteitsvoorzieningen, elke klant verdient dezelfde vorm van service. We willen vertrouwen opbouwen, zodat mensen de volgende keer terug bij PROlectro komen aankloppen.”

De samenwerking met Vandelanotte begon toen Domingo en Thomas merkten dat ze nood hadden aan een boekhoudpartner die mee kon denken met hun groeiverhaal. "Op een gegeven moment wilden we een bestelwagen leasen, maar dat ging niet. Dat vond ik vreemd, want we werkten hard. Dan blijkt plots dat je boekhouding en financiële structuur belangrijker zijn dan gedacht.” Via een kennis kwam Domingo in contact met Vandelanotte, en al snel ontstond er een vertrouwensband met accountmanager Jan Plasman.

“Dankzij Vandelanotte ging er een nieuwe wereld voor mij open. Ik werd getriggerd om analytisch te denken. Wat gebeurt er nu eigenlijk met elke euro die binnenkomt? Via het portaal myVandelanotte kreeg ik daar zicht op. Jan is iemand die meedenkt met ons en mij uitdaagt om zaken eens op een andere manier te bekijken. Hij heeft voor mij echt het stereotiepe beeld van de grijze accountant doorbroken. Mocht ik morgen wegvallen, dan zou Jan bij wijze van spreken de strategische beslissingen in mijn plaats kunnen maken. En dat zouden beslissingen zijn waar ik 100% achter sta.”

Het belang van hr & payroll

Omdat PROlectro op een bepaald moment snel uitbreidde, zowel op vlak van dienstverlening, investeringen als personeel, groeide ook de nood aan extra advies en ondersteuning. Binnen de brede dienstverlening van Vandelanotte speelt de payroll- en HR-afdeling een sleutelrol voor PROlectro. "Wij zaten eerst bij een ander sociaal secretariaat, maar daar voelden we geen connectie. Zolang het simpel bleef, ging het wel. Maar zodra er complexiteit bij kwam kijken, stonden we er alleen voor.”

Marie-Laure Dekeyzer is verantwoordelijk voor de payroll-afdeling binnen Vandelanotte en werd het vaste aanspreekpunt voor PROlectro. “We hebben nu een dertigtal mensen op de payroll en dat zijn enorm uiteenlopende profielen. Bedienden, arbeiders, freelancers, managers, … Dat brengt uitdagingen met zich mee, maar Marie-Laure helpt ons om dat allemaal te optimaliseren. Ze kent onze mensen, voelt het aan als er iets broeit, en neemt initiatief om het bespreekbaar te maken."

Ook bij de overname van Verdegem – een vakhandel met zestig jaar op de teller – speelde Vandelanotte een cruciale rol. Marie-Laure nam persoonlijk contact op met elk personeelslid om de overgang zacht en transparant te laten verlopen. "Daar is enorm veel energie in gekropen, maar het resultaat is dat iedereen nu tevreden is, loon- en takenpakketten geoptimaliseerd zijn, en het geheel perfect klopt."

Marie-Laure kent onze mensen, voelt het aan als er iets broeit, en neemt initiatief om het bespreekbaar te maken. Domingo Expeels , Zaakvoerder PROlectro

Ook in moeilijke situaties, zoals ontslagdossiers of herstructureringen, is de aanpak menselijk én juridisch onderbouwd. "Ik handelde vroeger te veel op buikgevoel. Maar Marie-Laure helpt me kijken naar het volledige plaatje. Wat is de beste aanpak? Wat zijn de gevolgen? Vóór de samenwerking met Vandelanotte werden we daar heel weinig in gestuurd. We moesten het allemaal zelf uitzoeken, of kregen een droge wettekst in onze mailbox. Bij Vandelanotte heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik een klantnummer ben. Integendeel: er wordt geluisterd en nagedacht over oplossingen die bij ons passen. Dat merken we ook in de match met onze vaste dossierbeheerder Jolien. Zij ontfermt zich samen met onze eigen hr-verantwoordelijke Sielke over de maandelijkse payroll. Haar gestructureerde en nauwkeurige aanpak brengt precies de rust die mijn soms chaotische brein nodig heeft.”

Een portaal voor werkgever én werknemer

Sinds vorig jaar worden er functioneringsgesprekken georganiseerd. Domingo: "Voor ons was dat nieuw, spannend zelfs. We groeien en groeien, maar je merkt ook dat dat vragen oproept bij je medewerkers. Ik vind het belangrijk dat zij geïnformeerd blijven, en dat we hen betrekken in dat verhaal. Ik wil weten wat hun noden zijn en wat hen bezig houdt, zodat we daarop kunnen inspelen. Die erkenning verdienen ze.”

Marie-Laure vult aan: "We hebben vooraf goed overlegd: wat past bij PROlectro, wat past bij de medewerkers? Dan pas stel je de juiste vragen en krijg je eerlijke antwoorden. Het was ook een bewuste keuze om die gesprekken te voeren zonder dat de zaakvoerders erbij zaten. Achteraf hebben we dat natuurlijk netjes geanalyseerd. Waar liggen de hoogste noden? Met wie moeten we toch nog eens een extra gesprek inlassen? Zijn er structurele aanpassingen nodig in het bedrijf? Met die resultaten gaan we nu aan de slag."

Naast de persoonlijke begeleiding maakt ook technologie het verschil. Dankzij het digitale HR-portaal van Vandelanotte kunnen medewerkers makkelijk verlof aanvragen, ziekte melden en hun loonfiches raadplegen. Sielke Vanderyse heeft als HR-verantwoordelijke bij PROlectro overzicht over alle gegevens en rapporteringen. “We werken met categorieën die we kunnen koppelen aan onze kosten, omzet, aankopen, … Zo krijg je in één klap enorm veel interessante data. Het portaal is laagdrempelig, snel, en perfect geïntegreerd met ons boekhoudpakket. Je hoeft niemand te bellen voor een rapport, je klikt en je hebt het.”

Niet zomaar een leverancier

Voor Domingo is het duidelijk: Vandelanotte is geen leverancier, maar een strategische partner. "Ik durf wel zeggen dat ik zonder jullie niet zo gegroeid zou zijn. Als ik ergens mee zit, sta ik er niet alleen voor. Dat is een comfortabel gevoel. Onlangs hadden we sociale controle en dat zorgde voor lichte paniek. Eén telefoontje later stond Marie-Laure hier. Zij nam de lead, kon de nodige documenten voorleggen en heeft dat professioneel afgehandeld. Voor ons is dat de bevestiging dat alles goed loopt, en we ons nergens zorgen over moeten maken."

"Weet je, wij zijn jonge ondernemers, en wij hadden – zeker op het begin – niet de kennis over hoe je een bedrijf moet leiden. Niet iedereen neemt ons altijd serieus aan de onderhandelingstafel. Maar als we met Vandelanotte binnenkomen, verandert dat. Jullie geven ons gewicht, geloofwaardigheid. Hoewel jullie als kantoor ook steeds groter zijn geworden, heb ik niet het gevoel dat dat ten koste gaat van de persoonlijke aanpak. De ervaring en expertise die er is bijgekomen, daar geniet ik als klant van mee. Ook op juridisch en fiscaal vlak heb ik al goede ervaringen gehad met het team van Vandelanotte. De verschillende contactpersonen communiceren onderling, iedereen denkt mee en handelt snel."

Groeien met het oog op morgen

Domingo kijkt vooruit. De ambities zijn groot, maar altijd met het oog op duurzaamheid en menselijkheid. "We willen niet per se de grootste zijn in onze sector, wel de beste.”

Samen met Vandelanotte werkt PROlectro aan zaken als successieplanning, continuïteit en toekomstgerichte investeringen. "Jan plant die zaadjes en laat ons nadenken over morgen. Niet omdat het moet, maar omdat het verstandig is. Zo groei je als manager in je eigen bedrijf. Daar schuilt voor mij de echte meerwaarde: constant bijleren en uitgedaagd worden als ondernemer. Ik heb nog niet veel collega-ondernemers gesproken die dat ook zo aanvoelen. Velen zien hun boekhouder of sociaal secretariaat als een noodzakelijk kwaad. Dat gevoel, die klik, dat is niet vanzelfsprekend.

Deel deze pagina

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Meer verhalen

Getuigenis van een Klant

Iedereen kent de naam Decospan wel. Het bedrijf heeft allerlei oplossingen om hout te integreren in je interieur, van fineerpanelen tot houten vloeren, wand- en plafondpanelen, houten balkjes en nog veel meer. Het groeit sterk en heeft dus altijd wel vacatures openstaan. Om die ingevuld te krijgen, kijkt het meer en meer naar buitenlands talent. Voor de administratie die daarbij komt kijken, doet Decospan een beroep op de expertise van Vandelanotte.

Lees verder
Getuigenis van een Klant

Ondernemers Sjarel Buysschaert en Bert Destoop hebben heel wat hooi op hun vork. Na een vliegende start voor hun Lokaalmarkt in Deerlijk openden ze markten in 6 andere steden en gemeenten en namen ze het platform Deel een koe over. Lokale voeding en het verbinden van boeren en consumenten staan altijd centraal. Om al hun plannen ook cijfermatig te laten kloppen, is het platform myVandelanotte onmisbaar, vinden ze zelf.

Lees verder