Leren vliegen kan ook goedkoop en veilig
“Vandaag heeft Euramec drie activiteiten,” vertelt Bert Buyle. “We ontwerpen en produceren vluchtsimulatoren die we als standaardproduct op de markt brengen. Daarnaast leveren we maatwerk waarbij klanten uit de vliegtuigwereld en de entertainmentsector vluchtsimulatoren met specifieke designs of functionaliteiten aankopen. En deze zomer starten we met een derde activiteit. Het is een combinatie van flight center en teambuilding waarbij we de simulatoren die we in Hamme ontwikkelen ter beschikking stellen aan groepen. De troeven van Euramec zijn enerzijds dat we de architectuur van onze simulatoren makkelijk kunnen aanpassen aan diverse vliegtuigtypes. Anderzijds zetten we sterk in op low cost om onze producten aan een tot nu ongezien lage prijs in de markt te zetten. Bedoeling is om bij te dragen aan een verlaging van de kost van de pilotenopleiding. Jonge mensen hebben het budget niet meer om een privat pilot license (PPL) te halen, en dan hebben we het nog niet over een beroepsopleiding als piloot. Via ULM’s en lichte sportvliegtuigjes – een groeiende markt en minder gereguleerd – probeert men meer mensen aan het vliegen te krijgen. Met zo’n ULM vlieg je in 4 uur naar Zuid-Frankrijk. De kans dat je heel de weg goed weer hebt, is echter redelijk klein. Hoe je daarmee omgaat, kun je perfect en op een goedkope manier in een simulator leren. Je moet het gevaar niet écht gaan opzoeken om het te leren kennen.”
(Beter niét) luchtziek in de simulator
“In de general aviation – alles wat privétransport via helicopter of vliegtuig omvat, waaronder de sportvliegerij – zijn in Noord-Amerika 250.000 toestellen geregistreerd. In China zijn het er nog geen 1.000! Met de economische groei daar zullen veel mensen een eigen vliegtuigje willen en zal dus ook de vraag naar simulatoren sterk toenemen. Al moeten we daar wel tegen misopvattingen vechten. De klant verwacht er vaak een platform dat beweegt, maar daar wordt je ziek in. Wat je ziet moet immers perfect overeenstemmen met wat je voelt. Zo’n simulator is geen kermisattractie. Andere groeikansen zien we in de commerciële luchtvaart. Azië heeft elk jaar 15.000 nieuwe piloten nodig, wat tot een enorme toename aan vliegscholen en dus simulatoren zal leiden. En met de sterke groei van de low cost luchtvaart in Europa en Amerika kunnen we door simulatoren in te zetten ook de kost van de dure pilotenopleiding naar beneden halen.”