/

/

de werkbaarheidscheque: ook in tijden van corona

HR Oplossingen
26 mei 2020

door Veerle Cool

De werkbaarheidscheque: ook in tijden van corona

Om ervoor te zorgen dat iedereen terug veilig aan de slag gaat en dat ook blijft, heeft Vlaams minister van Werk Hilde Crevits samen met de sociale partners beslist om de focus van de werkbaarheidscheques tijdelijk te verruimen. Bedrijven en organisaties die nu meer dan ooit voor arbeidsorganisatorische uitdagingen staan, kunnen hierdoor een belangrijk financieel duwtje in de rug krijgen bij de aanpak ervan.

De werkbaarheidscheque: ook in tijden van corona

Uitbreiding ten gevolge van corona

Waar de werkbaarheidscheques vroeger enkel konden worden aangevraagd voor het opzetten van scans en verbeterplannen, kunnen ze nu ook worden ingezet voor verbeteracties die zich situeren binnen het luik ‘uitbreiding ten gevolge van corona’.

Concreet moet het dan gaan om verbeteracties onder de vorm van advies, begeleiding en opleiding waarbij voldoende aandacht uitgaat naar het psychisch welzijn van zowel werknemers als werkgevers. De verbeteracties situeren zich op volgende domeinen:

  • aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie die ten goede komen van de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers, in de gewijzigde context van de coronapandemie;
  • competentieversterking die noodzakelijk is om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext;
  • aanpak van de impact op het psychisch welzijn van de werknemers en werkgevers.

Omvang steun

De subsidie van 60 procent slaat, zoals vroeger al het geval was, enkel op het financieren van advies of begeleiding door een erkende dienstverlener. Bovendien bedraagt de subsidie maximaal 10.000 euro gespreid over 3 werkbaarheidscheques. Zowel de profitsector (met kmo’s en grote bedrijven) als de non-profitsector komen in aanmerking. Projecten kunnen maximaal 6 maanden lopen. De uitbetaling van de subsidie gebeurt uiterlijk 1 maand na de afrekening van het project.