/

/

preventiemaatregelen in tijden van corona: zijn uw medewerkers goed beschermd?

Risk Management
16 april 2020

door Stijn Moreau en Anneleen Wydooghe

Preventiemaatregelen in tijden van corona: zijn uw medewerkers goed beschermd?

Sinds de beslissingen die de Nationale Veiligheidsraad op 17 maart 2020 heeft genomen in het kader van de bestrijding van het coronavirus, zijn er heel wat verplichte maatregelen bijgekomen voor ondernemers en bedrijven. Deze preventiemaatregelen zijn belangrijk om de activiteit van het bedrijf te kunnen verderzetten. Zijn uw werknemers goed beschermd? 

Preventiemaatregelen in tijden van corona: zijn uw medewerkers goed beschermd?-in-blue-shirt-wearing-face-mask-3881247.jpg

Over welke preventiemaatregelen gaat het?

De maatregelen die u moet nemen zijn onder meer afhankelijk van de sector waarin u actief bent. Zo werden er door de Nationale Veiligheidsraad drie categorieën gedefinieerd:

  • Winkels en handelszaken die moeten sluiten (met uitzonderingen)       
  • Ondernemingen in een cruciale sector en essentiële dienstverlening
  • Overige ondernemingen

Afhankelijk van de categorie waarin uw onderneming actief is, moeten er bepaalde preventiemaatregelen worden genomen om uw activiteit zo goed mogelijk verder te zetten, met de nadruk op de gezondheid van uw medewerkers en klanten. Deze maatregelen gaan onder meer van het inzetten op telewerk tot de regels met betrekking tot social distancing.

Hoe werk ik mijn preventiebeleid uit?

Het is duidelijk dat het organiseren en aanhouden van deze maatregelen geen evidentie is. Elke onderneming heeft namelijk haar eigen activiteit en organisatiestructuur. Om een duidelijk preventiebeleid op te stellen, kunt u vertrekken vanuit de bestaande risicoanalyses in het kader van veiligheid, gezondheid en welzijn op het werk.

Om alles in goede banen te leiden, is het belangrijk om de volgende stappen te ondernemen:

  • Maak een risicoanalyse op en breng in kaart waar de risico’s in uw onderneming zich bevinden. 
  • Maak een preventieplan op met concrete actiepunten. 
  • Voer de acties uit en zorg voor een correcte opvolging en aanpassingen indien nodig.

Wij raden u aan om samen af te stemmen met de interne en externe diensten voor preventie en bescherming op het werk. Zij kunnen u helpen bij het opsporen van de risico’s en het uitwerken van een concreet plan.

Hoe kan ik social distancing toepassen?

Het strikt naleven van de social distancing-regels is vandaag belangrijk dan ooit. Er zijn dan ook een aantal belangrijke preventiemaatregelen die u zeker moet toepassen:

  • Zorg voor minstens 1,5 meter afstand tussen alle medewerkers
  • Beperk de aanwezigheid van een groep mensen in één ruimte.
  • Kies in sommige gevallen voor een afgezonderde tewerkstelling, wanneer het werk dit toelaat.
  • Organiseer bijeenkomsten op een alternatieve manier, zoals videoconferencing, of gebruik luidsprekers om boodschappen te verspreiden.
  • Schud geen handen en vermijd andere contactbegroetingen.
  • Pas de hygiënemaatregelen strikt toe en zorg ervoor dat uw medewerkers veelvuldig hun handen kunnen wassen en ontsmetten.
  • Voorzie beschermende kledij wanneer medewerkers dicht bij elkaar of in risicosituaties moeten werken.
  • Schrap of beperk zoveel mogelijk niet-essentiële verplaatsingen.

Daarnaast zijn er, afhankelijk van de sector waarin u actief bent, nog heel wat andere preventiemaatregelen. Een duidelijke risicoanalyse kan de nodige maatregelen snel in kaart brengen.

Nood aan advies?

Dankzij onze ervaring en kennis op het vlak van de huidige preventiewetgeving en de opgelegde veiligheidsmaatregelen door de Nationale Veiligheidsraad, staan wij u graag bij met een directe en praktijkgerichte aanpak op maat van uw onderneming.

Hebt u hulp nodig bij het opmaken van uw preventiebeleid of wilt u de preventiemaatregelen samen met ons onder de loep nemen? Neem dan contact op met uw accountmanager of met een van onze specialisten via corona@vdl.be.

Deel dit artikel

Stijn Moreau

Team Manager Risk Management stijn.moreau@vdl.be

Anneleen Wydooghe

Team Manager Sustainability anneleen.wydooghe@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.


Nieuws en inzichten

Lees onze laatste inzichten en nieuwsberichten om op de hoogte te blijven van veranderingen in jouw sector.