Kies uw taal:
Nieuws 26 augustus 2016 Door Dries Torreele en Joren Vanlerberghe

Vrijstelling intracommunautair vervoer: hoe bewijs leveren dat goederen België verlaten?

Vrijstelling intracommunautair vervoer
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan?
Om gebruik te kunnen maken van de "vrijstelling voor intracommunautaire leveringen", moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Eerst en vooral dient bewezen te worden dat de koper de goederen in de lidstaat van bestemming onderwerpt aan btw. Dit bewijs wordt geleverd aan de hand van het btw-nummer van de afnemer.

Daarnaast dient ook het bewijs geleverd te worden van het vervoer van de goederen van België naar de andere lidstaat. En net dit bewijs van vervoer is niet altijd makkelijk te leveren, vooral niet wanneer de koper instaat voor het vervoer. Deze bewijsvoering wordt echter een stuk makkelijker. Vanaf 1 juli 2016 kunnen de vervoersdocumenten als het bewijs van vervoer namelijk vervangen worden door het "bestemmingsdocument". Dit document attesteert dat de goederen in het bezit zijn van de koper op een plaats buiten België, maar binnen de Gemeenschap.

Deze alternatieve bewijsregeling geldt als weerlegbaar vermoeden, tot het bewijs van tegendeel. Het dient benadrukt te worden dat dit een alternatief is en er dus nog steeds geopteerd kan worden voor een bewijsvoering aan de hand van "vervoersdocumenten". Wanneer de koper en verkoper in een moeilijke verstandhouding verkeren, spreekt het voor zich dat men eerder voor deze laatste vorm van bewijs opteert.

Het bestemmingsdocument dient in principe opgesteld te worden door de leverancier. Het voordeel hierbij is dat het document alle intracommunautaire leveringen aan eenzelfde klant mag omvatten voor een maximale periode van drie opeenvolgende kalendermaanden. Het document kan zowel per e-mail als op een andere elektronische wijze worden verstuurd en bevestigd, zolang de authenticiteit van de ondertekenaar maar gegarandeerd blijft.

Wat dient er in het document te worden aangegeven?
Naast een aantal verplichte vermeldingen omtrent de identificatie van de leverancier, de koper en de geleverde goederen, dient het document te attesteren dat de goederen van de intracommunautaire levering in het bezit zijn van de koper in een andere lidstaat. Vervolgens dient de koper of een door hem aangeduide persoon te attesteren en te ondertekenen dat de vermeldingen op het document correct zijn, waarna het document opnieuw bij de leverancier dient terecht te komen.

Mocht u vragen hebben omtrent deze fiscale nieuwigheid, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten via tax@vdl.be.

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Dries Torreele
Dries Torreele
Joren Vanlerberghe
Joren Vanlerberghe