Kies uw taal:
Nieuws 16 februari 2015 Door Sven Loosvelt en Dries Torreele

Wat is de werkelijke kostprijs van zo'n 'groene' wagen?

Wat is de werkelijke kostprijs van zo'n 'groene' wagen?
Groene wagens (elektrisch, hybride) zijn op vandaag nog steeds een pak duurder dan gelijkaardige wagens met een klassieke verbrandingsmotor. Bij de bepaling van de werkelijke kostprijs van de wagen mag u echter niet alleen rekening houden met de aanschaffingsprijs. De wetgever heeft via een aantal fiscale voordelen de aankoop van een elektrische of hybride wagen willen stimuleren. Daarnaast mag ook niet uit het oog worden verloren dat een groene wagen heel wat minder verbruikt waardoor de brandstofkosten lager zullen uitvallen. In deze bijdrage vertrekken we van een aankoop van de wagen met een vennootschap en tonen we aan dat een hogere aankoopprijs niet noodzakelijk leidt tot een hogere effectieve kost.

Aftrek kosten

Brandstof

Wat met de 120 procent aftrekbaarheid?

Taksen

Voordeel alle aard

Btw

Voorbeeld

  • +Volvo V60 Plug-in Hybrid: 59.600 euro
  • +BMW 330d: 49.700 euro

De hybride Volvo is zo'n 10.000 euro duurder dan de BMW die enkel wordt aangedreven door een gewone verbrandingsmotor. De Volvo heeft een uitstoot van 48 g/km waardoor de wagen 100 procent aftrekbaar is in de vennootschap. Bijgevolg is de netto kost voor de vennootschap gelijk aan ca. 39.350 euro.

De BMW heeft een uitstoot van 142 g/km en dus een fiscale aftrek van 75 procent. De netto kost voor de vennootschap bedraagt ca. 37.000 euro. De kosten voor onderhoud, herstelling, carwash, parking, verzekering enz. ramen we forfaitair op ca. 2.000 euro per jaar. Voor de Volvo betekent dit een netto kost over 5 jaar van ca. 6.600 euro. Voor de BMW bedraagt deze netto kost 7.500 euro. De Volvo heeft een gemiddeld verbruik van 1,8 l/100 km terwijl de BMW gemiddeld 5,4 l/100 km verbruikt.

We houden rekening met 30.000 kilometer per jaar en een gemiddelde dieselprijs van 1,4 euro/l. Voor de Volvo betekent dit een netto kost over 5 jaar van ca. 2.800 euro, voor de BMW komt dit op ca. 8.450 euro (hier wordt geen rekening gehouden met een eventuele kostprijs voor elektrisch laden). De BIV voor de Volvo is 0 euro terwijl de BIV voor de BMW zo'n 230 euro bedraagt.

De jaarlijkse verkeersbelasting voor de Volvo bedraagt ca. 590 euro, voor de BMW ca. 770 euro. Dit brengt de netto kost over 5 jaar op zo'n 1.950 euro voor de Volvo en op 3.000 euro voor de BMW.

Rekening houdend met de aankoopprijs, de jaarlijkse kosten, het verbruik en de taksen bekomen we een netto kost voor de vennootschap over 5 jaar van:

  • +Volvo V60 Plug-in Hybrid (PIH): 50.740 euro
  • +BMW 330d: 57.650 euro

Voordeel van alle aard

Conclusie

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.
Sven Loosvelt
Sven Loosvelt
Dries Torreele
Dries Torreele