x
OPGELET! Het kantoor in Deinze is verhuisd naar Gent! Vanaf 15 februari 2017 verwelkomen wij u op onze nieuwe locatie in de Bijenstraat 22, 9051 Gent.
x

Vrijstelling intracommunautair vervoer: hoe bewijs leveren dat goederen België verlaten?

Dit artikel werd geschreven door Joren Vanlerberghe, Dries Torreele.
Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.
Vrijstelling intracommunautair vervoer
Aan welke voorwaarden moet worden voldaan?

Om gebruik te kunnen maken van de "vrijstelling voor intracommunautaire leveringen", moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Eerst en vooral dient bewezen te worden dat de koper de goederen in de lidstaat van bestemming onderwerpt aan btw. Dit bewijs wordt geleverd aan de hand van het btw-nummer van de afnemer.

Daarnaast dient ook het bewijs geleverd te worden van het vervoer van de goederen van België naar de andere lidstaat. En net dit bewijs van vervoer is niet altijd makkelijk te leveren, vooral niet wanneer de koper instaat voor het vervoer. Deze bewijsvoering wordt echter een stuk makkelijker. Vanaf 1 juli 2016 kunnen de vervoersdocumenten als het bewijs van vervoer namelijk vervangen worden door het "bestemmingsdocument". Dit document attesteert dat de goederen in het bezit zijn van de koper op een plaats buiten België, maar binnen de Gemeenschap.

Deze alternatieve bewijsregeling geldt als weerlegbaar vermoeden, tot het bewijs van tegendeel. Het dient benadrukt te worden dat dit een alternatief is en er dus nog steeds geopteerd kan worden voor een bewijsvoering aan de hand van "vervoersdocumenten". Wanneer de koper en verkoper in een moeilijke verstandhouding verkeren, spreekt het voor zich dat men eerder voor deze laatste vorm van bewijs opteert.

Het bestemmingsdocument dient in principe opgesteld te worden door de leverancier. Het voordeel hierbij is dat het document alle intracommunautaire leveringen aan eenzelfde klant mag omvatten voor een maximale periode van drie opeenvolgende kalendermaanden. Het document kan zowel per e-mail als op een andere elektronische wijze worden verstuurd en bevestigd, zolang de authenticiteit van de ondertekenaar maar gegarandeerd blijft.

Wat dient er in het document te worden aangegeven?

Naast een aantal verplichte vermeldingen omtrent de identificatie van de leverancier, de koper en de geleverde goederen, dient het document te attesteren dat de goederen van de intracommunautaire levering in het bezit zijn van de koper in een andere lidstaat. Vervolgens dient de koper of een door hem aangeduide persoon te attesteren en te ondertekenen dat de vermeldingen op het document correct zijn, waarna het document opnieuw bij de leverancier dient terecht te komen.

Mocht u vragen hebben omtrent deze fiscale nieuwigheid, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten via tax@vdl.be

Dit artikel werd geschreven door

Wij zijn ook actief in volgende sectoren

Deze lijst bevat slechts enkele van onze gespecialiseerde sectoren. Klik hier voor de volledige lijst.

Meer nieuws

Hacker steelt gegevens van half miljoen patiënten
recent inzicht

Hacker steelt gegevens van half miljoen patiënten

Gisteren slaagde een hacker erin om de persoonlijke gegevens van maar liefst een half miljoen Belgische patiënten te bemachtigen via het digitale platform de 'Digitale Wachtkamer'.

Taks op tweede verblijven De Haan schendt gelijkheidsbeginsel
recent inzicht

Taks op tweede verblijven De Haan schendt gelijkheidsbeginsel

De rechtbank van eerste aanleg in Brugge oordeelde dat de verschillende belastingtarieven in de kustgemeente De Haan strijdig zijn met het gelijkheidsbeginsel.

Verlenging aanvraagperiode rentetoelage bij hinder van openbare werken
recent inzicht

Verlenging aanvraagperiode rentetoelage bij hinder van openbare werken

Onder voorbehoud dat de wijziging van de overgangsbepalingen in het uitvoeringsbesluit door de Vlaamse Regering wordt goedgekeurd, kan de 'oude' rentetoelage aangevraagd worden tot 31 december 2017 i.p.v. het eerder bepaalde 30 juni 2017.

Vandelanotte verwelkomt 300e medewerker

Vandelanotte verwelkomt 300e medewerker

Vandelanotte mocht op 10 juli 2017 haar 300e medewerker verwelkomen. Een mijlpaal voor het kantoor dat haar aantal medewerkers in de voorbije 10 jaar zag verdubbelen.

Activatie van reserves voor investeringen in het welzijnsbeleid
recent inzicht

Activatie van reserves voor investeringen in het welzijnsbeleid

Recent werd een nieuwe conceptnota ingediend in het Vlaams Parlement inzake de nieuwe regelgeving voor het activeren van 'reserves' voor investeringen in het welzijnsbeleid.

Volledig overzicht>
Vandelanotte Aalst
AalstGentse Steenweg 55
T: +32 53 72 95 00
Vandelanotte Antwerpen
AntwerpenHerentalsebaan 71-75
T: +32 3 320 97 97
Vandelanotte Brugge
BruggeTorhoutse Steenweg 250
T: + 32 50 39 28 75
Vandelanotte Brussel
BrusselEsplanade 1/85
T: +32 2 427 44 53
Vandelanotte Gent
GentBijenstraat 22
T: +32 9 381 51 81
Vandelanotte Kortrijk
KortrijkPresident Kennedypark 1a
T: + 32 56 43 80 60
Vandelanotte Tournai
TournaiAvenue de Maire 101
T: +32 69 22 64 95
Zele
ZeleNachtegaalstraat 8/w5
T: +32 52 21 85 07
Menu
Taalkeuze
nlfren