x
OPGELET! Omwille van werken is onze parking in Kortrijk vanaf 11 september 2017 onbereikbaar. Parkeren kan op de gereserveerde plaatsen aan de ingang van het Ibis Hotel. Onze excuses voor het ongemak.
x

Formaliteiten bij de overname van een handelszaak

Dit artikel werd geschreven door Mireille Degezelle, Jan Dermaux.
Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.
Overname van een handelszaak
Bij de overname van een handelszaak bestaat het risico dat u weleens meer zou moeten betalen dan enkel de overnameprijs. Een overnemer kan immers aansprakelijk worden gesteld voor fiscale en sociale schulden van de overdrager. Om deze aansprakelijkheid te vermijden, moeten een aantal regels en formaliteiten in acht genomen worden.

In eerste instantie is de overeenkomst slechts tegenstelbaar aan de betrokken administraties na het verstrijken van een termijn van 1 maand na kennisgeving ervan. Gedurende deze maand kan de fiscus handelen alsof er geen overdracht heeft plaatsgevonden en bijvoorbeeld beslag leggen op bepaalde goederen van de handelszaak. Als overnemer heeft u er dus belang bij om de overdracht zo snel mogelijk ter kennis te brengen. Ongeacht de al dan niet kennisgeving blijft de overeenkomst tussen partijen evenwel perfect geldig.

In tweede instantie wordt de overnemer, na het verstrijken van de termijn van 1 maand, aansprakelijk voor de betaling van de openstaande schulden van de overdrager. Het gaat hier niet enkel over fiscale schulden (o.m. personen- en vennootschapsbelasting, (on)roerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, btw,...) maar ook over sociale schulden (o.m. werkgeversbijdragen RSZ, sociale bijdragen zelfstandigen, ...). De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag van de prijs dat werd betaald vóór het verstrijken van voormelde termijn van 1 maand.

De niet-tegenstelbaarheid én de aansprakelijkheid kunnen worden vermeden door bij de kennisgeving van de overeenkomst certificaten toe te voegen, aangevraagd bij de betrokken instanties (btw, directe belastingen, RSZ, sociale kas zelfstandigen, Vlabel) op basis van de specifieke wetsbepalingen. Deze attesten zullen niet worden afgeleverd indien er effectief schulden zijn of indien er een controle werd aangekondigd of lopende is.

Om te vermijden dat u, bij afwezigheid van attesten, als overnemer, naast de overnameprijs die u aan de overdrager verschuldigd bent, nog moet opdraaien voor schulden van die overdrager, wordt de overeenkomst best afgesloten onder opschortende voorwaarde van het bekomen van de attesten. Minstens moet in de overeenkomst worden opgenomen dat de prijs pas zal betaald worden ná het verstrijken van de termijn van 1 maand. Voorzichtigheid is dus de boodschap!

Dit artikel werd geschreven door

Meer nieuws

Verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering vernieuwd voor alle bouwactoren
recent inzicht

Verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering vernieuwd voor alle bouwactoren

Sinds een aantal jaren zijn architecten verplicht om hun (tienjarige) aansprakelijkheid te verzekeren. De wet van 31 mei 2017 verplicht echter ook alle andere bouwactoren om vanaf 1 juli 2018 hun tienjarige aansprakelijkheid te verzekeren.

Het Waals Gewest voert een aantal fiscale hervormingen door
recent inzicht

Het Waals Gewest voert een aantal fiscale hervormingen door

Niet alleen op federaal vlak kregen we te maken met een aantal duidelijke wijzigingen, ook het Waalse gewest heeft een fiscale hervorming doorgevoerd met als doel de koopkracht van de Waalse consumenten te versterken.

Btw recupereren op uw vakantiewoning?
recent inzicht

Btw recupereren op uw vakantiewoning?

Het Hof van Beroep in Brussel oordeelde dat de verhuur van een gemeubelde vakantiewoning aan btw onderworpen is wanneer bijvoorbeeld elektriciteitskosten en kosten voor schoonmaak en onderhoud doorgerekend worden aan de huurder.

Nieuwe Europese regels e-commerce
recent inzicht

Nieuwe Europese regels e-commerce

Op 5 december 2017 heeft de Europese Raad nieuwe regels aangenomen inzake e-commerce. De Raad zet daarmee een nieuwe stap in de verdere eenmaking van de Europese markt. De meeste regels treden in werking vanaf 2019.

Wat verandert er vanaf 2018 op vlak van HR?
recent inzicht

Wat verandert er vanaf 2018 op vlak van HR?

In de laatste week van juli bereikte de regering een akkoord over de begroting. In dit akkoord vinden we ook heel wat maatregelen die relevant zijn voor werkgevers. Een aantal van deze maatregelen werden nu definitief.

Volledig overzicht>
Vandelanotte Aalst
AalstGentse Steenweg 55
T: +32 53 72 95 00
Vandelanotte Antwerpen
AntwerpenHerentalsebaan 71-75
T: +32 3 320 97 97
Vandelanotte Brugge
BruggeTorhoutse Steenweg 250
T: + 32 50 39 28 75
Vandelanotte Brussel
BrusselEsplanade 1/85
T: +32 2 427 44 53
Vandelanotte Gent
GentBijenstraat 22
T: +32 9 381 51 81
Vandelanotte Kortrijk
KortrijkPresident Kennedypark 1a
T: + 32 56 43 80 60
Vandelanotte Tournai
TournaiAvenue de Maire 101
T: +32 69 22 64 95
Zele
ZeleNachtegaalstraat 8/w5
T: +32 52 21 85 07
Menu
Taalkeuze
nlfren