x
OPGELET! Het kantoor in Deinze is verhuisd naar Gent! Vanaf 15 februari 2017 verwelkomen wij u op onze nieuwe locatie in de Bijenstraat 22, 9051 Gent.
x

Formaliteiten bij de overname van een handelszaak

Dit artikel werd geschreven door Mireille Degezelle, Jan Dermaux.
Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.
Overname van een handelszaak
Bij de overname van een handelszaak bestaat het risico dat u weleens meer zou moeten betalen dan enkel de overnameprijs. Een overnemer kan immers aansprakelijk worden gesteld voor fiscale en sociale schulden van de overdrager. Om deze aansprakelijkheid te vermijden, moeten een aantal regels en formaliteiten in acht genomen worden.

In eerste instantie is de overeenkomst slechts tegenstelbaar aan de betrokken administraties na het verstrijken van een termijn van 1 maand na kennisgeving ervan. Gedurende deze maand kan de fiscus handelen alsof er geen overdracht heeft plaatsgevonden en bijvoorbeeld beslag leggen op bepaalde goederen van de handelszaak. Als overnemer heeft u er dus belang bij om de overdracht zo snel mogelijk ter kennis te brengen. Ongeacht de al dan niet kennisgeving blijft de overeenkomst tussen partijen evenwel perfect geldig.

In tweede instantie wordt de overnemer, na het verstrijken van de termijn van 1 maand, aansprakelijk voor de betaling van de openstaande schulden van de overdrager. Het gaat hier niet enkel over fiscale schulden (o.m. personen- en vennootschapsbelasting, (on)roerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, btw,...) maar ook over sociale schulden (o.m. werkgeversbijdragen RSZ, sociale bijdragen zelfstandigen, ...). De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag van de prijs dat werd betaald vóór het verstrijken van voormelde termijn van 1 maand.

De niet-tegenstelbaarheid én de aansprakelijkheid kunnen worden vermeden door bij de kennisgeving van de overeenkomst certificaten toe te voegen, aangevraagd bij de betrokken instanties (btw, directe belastingen, RSZ, sociale kas zelfstandigen, Vlabel) op basis van de specifieke wetsbepalingen. Deze attesten zullen niet worden afgeleverd indien er effectief schulden zijn of indien er een controle werd aangekondigd of lopende is.

Om te vermijden dat u, bij afwezigheid van attesten, als overnemer, naast de overnameprijs die u aan de overdrager verschuldigd bent, nog moet opdraaien voor schulden van die overdrager, wordt de overeenkomst best afgesloten onder opschortende voorwaarde van het bekomen van de attesten. Minstens moet in de overeenkomst worden opgenomen dat de prijs pas zal betaald worden ná het verstrijken van de termijn van 1 maand. Voorzichtigheid is dus de boodschap!

Dit artikel werd geschreven door

Meer nieuws

Inhoudingsplicht fiscale en sociale schulden: nieuwe verificatietool
recent inzicht

Inhoudingsplicht fiscale en sociale schulden: nieuwe verificatietool

Sinds 1978 voorziet de Belgische wet dat ondernemingen die actief zijn in de bouwsector, bewakingssector of vleessector, hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de fiscale en sociale schulden van hun medecontractanten.

Discussie omtrent SCI laait terug op
recent inzicht

Discussie omtrent SCI laait terug op

Een nieuw arrest van het Hof van Cassatie leidt opnieuw tot rechtsonzekerheid omtrent de fiscale behandeling van inkomsten die Belgische inwoners verkrijgen van een Franse 'translucide' SCI.

5 FAQ's over btw: als buitenlandse onderneming handelingen verrichten in België (3)
recent inzicht

5 FAQ's over btw: als buitenlandse onderneming handelingen verrichten in België (3)

Een buitenlandse onderneming met Belgisch btw-nummer importeert goederen van buiten de E.U. in België om deze vervolgens aan Belgische en Europese ondernemingen te verkopen. Hoe kan de voorfinanciering van de Belgische btw worden vermeden ?

Vangnetbepaling in de BNI: enkel nog tussen verbonden partijen!
recent inzicht

Vangnetbepaling in de BNI: enkel nog tussen verbonden partijen!

Met de Wet van 18 december 2016 (Belgisch Staatsblad 20 december 2016) werd de zogenaamde 'catch-all clausule' van art. 228, § 3 WIB grondig hervormd. De nieuwe wet is retroactief van toepassing sinds 1 juli 2016.

Verhoogde investeringsaftrek: vraag uw attest aan voor 31 maart!
recent inzicht

Verhoogde investeringsaftrek: vraag uw attest aan voor 31 maart!

Voor bepaalde investeringen bestaat een stelsel van verhoogde investeringsaftrek van 13,5%. Deze attesten moeten aangevraagd worden binnen een termijn van drie maanden volgend op de laatste dag van het boekjaar waarin de investering heeft plaatsgevonden.

Volledig overzicht>
Vandelanotte Aalst
AalstGentse Steenweg 55
T: +32 53 72 95 00
Vandelanotte Antwerpen
AntwerpenHerentalsebaan 71-75
T: +32 3 320 97 97
Vandelanotte Brugge
BruggeTorhoutse Steenweg 250
T: + 32 50 39 28 75
Vandelanotte Brussel
BrusselEsplanade 1/85
T: +32 2 427 44 53
Vandelanotte Gent
GentBijenstraat 22
T: +32 9 381 51 81
Vandelanotte Kortrijk
KortrijkPresident Kennedypark 1a
T: + 32 56 43 80 60
Vandelanotte Tournai
TournaiAvenue de Maire 101
T: +32 69 22 64 95
Zele
ZeleNachtegaalstraat 8/w5
T: +32 52 21 85 07
Menu
Taalkeuze
nlfren