/

/

nieuwe permanente (?) regularisatieronde

13 mei 2016

door Stephanie Vanmarcke en Els Van Eenhooge

Nieuwe permanente (?) regularisatieronde

Nieuwe permanente (?) regularisatieronde

Er is al een tijdje commotie omtrent een nieuwe regularisatieronde. Vermoedelijk zal deze in werking treden per 1 juni 2016, maar hierover bestaat nog enige onduidelijkheid. Deze regeling zal, net zoals tijdens de vorige regularisatierondes, open staan voor:

  • natuurlijke personen, zowel diegene die aan de personenbelasting zijn onderworpen als diegene die aan de belasting der niet inwoners zijn onderworpen;
  • rechtspersonen, burgerlijke vennootschappen of verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid die aan de vennootschapsbelasting zijn onderworpen;
  • rechtspersonen die onderworpen zijn aan de rechtspersonenbelasting; buitenlandse entiteiten die aan de belasting van niet-inwoners zijn onderworpen.

Personen die reeds in het verleden gebruik maakten van een van de vorige regularisatierondes kunnen opnieuw gebruik maken van deze nieuwe permanente regularisatieronde. Het is echter wel zo dat slechts 1 keer gebruik kan worden gemaakt van deze permanente regularisatieronde, net zoals dit in het verleden het geval was.

Welke inkomsten

Aangezien de erfbelasting en een groot deel van de registratierechten een gewestelijke bevoegdheid zijn geworden, beperkt de wetgever de nieuwe regularisatieronde uitdrukkelijk tot inkomstenbelastingen, btw, de federale registratie-, hypotheek- en griffierechten en belastingen bedoeld in het 'Wetboek diverse rechten en taksen'. Voorlopig is er dus nog geen regularisatie van erfbelasting mogelijk, hiervoor is het wachten op een samenwerkingsakkoord tussen de gewestelijke en de federale wetgevers.

De nieuwe regularisatieronde voert een onderscheid tussen "geregulariseerde inkomsten", "geregulariseerde sommen" en "geregulariseerde btw-handelingen" in. In tegenstelling tot de vorige regularisatieronde, wordt er geen onderscheid gemaakt naargelang de ernst van de fiscale fraude.

Tarieven

Deze drie groepen zijn aan hetzelfde boetetarief onderworpen. Het boetetarief wordt jaarlijks opgetrokken, wat uitstelgedrag bijgevolg bestraft. De inkomsten, sommen en btw-handelingen zijn onderworpen aan het normale tarief, verhoogd met:

  • 2016: 20 procentpunten
  • 01/01/2017: 22 procentpunten
  • 01/01/2018: 23 procentpunten
  • 01/01/2019: 24 procentpunten
  • 01/01/2020: 25 procentpunten

Fiscaal verjaarde kapitalen worden belast tegen een heffing van 36 procentpunten, ook dit percentage zal jaarlijks stijgen:

  • 2016: 36 procentpunten
  • 01/01/2017: 37 procentpunten
  • 01/01/2018: 38 procentpunten
  • 01/01/2019: 39 procentpunten
  • 01/01/2020: 40 procentpunten

Dit boetetarief is ook van toepassing op fiscaal verjaarde kapitalen onder de vorm van levensverzekeringen, fiscaal verjaarde kapitalen van buitenlandse rekeningen en fiscaal verjaarde kapitalen van juridische constructies.

De regularisatieprocedure zal ook de mogelijkheid bieden om de niet-verjaarde sociale bijdragen te regulariseren die verschuldigd zijn in het sociaal statuut van de zelfstandigen:

  • 2016: 15%
  • 01/01/2017: 17%
  • 01/01/2018: 18%
  • 01/01/2019: 19%
  • 01/01/2020: 20%

Bewijslast

Omtrent de procedure is het belangrijk om weten dat de bewijslast en het bewijsrisico integraal op de schouders van de aangevers liggen. De aangever moet dus aantonen dat de inkomsten, sommen, btw-handelingen en fiscaal verjaarde kapitalen hun normale belastingregime hebben ondergaan aan de hand van schriftelijke bewijsstukken. Ten aanzien van het deel waarvoor dit bewijs niet kan worden geleverd, is de regularisatieheffing verschuldigd.

Te volgen procedure

De regularisatie-aangifte moet samen met een bondige verklaring van het fraudeschema worden neergelegd bij het Contactpunt Regularisaties. De aangever moet de onderliggende stukken uiterlijk binnen 6 maanden na de indiening van de regularisatie-aangifte bezorgen.

Na afronding van het onderzoek zal de aangever een uitnodiging tot betaling ontvangen. De betaling van de heffing moet binnen de 15 kalenderdagen gebeuren en is definitief en zonder enig voorbehoud. Het is dus niet mogelijk om een bezwaar in te dienen tegen de hoogte van de heffing. Vanaf het ogenblik dat de heffing definitief en onherroepelijk is betaald, geniet de aangever van strafrechtelijke immuniteit zowel op fiscaal vlak als op vlak van sociale zekerheid.

Voor verdere vragen, contacteer een van onze specialisten via contact@vdl.be.



Deel dit artikel

Stephanie Vanmarcke

Team Manager International stephanie.vanmarcke@vdl.be

Els Van Eenhooge

Senior Manager Tax els.vaneenhooge@vdl.be

Disclaimer
Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.