x
OPGELET! Omwille van werken is onze parking in Kortrijk vanaf 11 september 2017 onbereikbaar. Parkeren kan op de gereserveerde plaatsen aan de ingang van het Ibis Hotel. Onze excuses voor het ongemak.
x

Je eigen IT-onderneming oprichten? Ga eerst te rade bij een accountant!

Dit artikel werd geschreven door Tom Vermeersch.
Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.
Vandelanotte ICT Team
Lees het artikel dat op Trends verschenen is: klik hier.

Je bent IT-er met al wat kilometers op de teller en je hebt een plan? Veel kans dat je overweegt om je eigen bedrijf op te richten. Maar bij zo'n start-up komt meer kijken dan code en briljante ideeën voor apps. "Je gaat het best niet over één nacht ijs bij het oprichten van een bedrijf", vertelt Tom Vermeersch, Director Accountancy bij Vandelanotte.


Eerst en vooral moet je een vennootschapsvorm kiezen, want in de snel evoluerende IT-markt worden de risico's er niet kleiner op (copyrights, patenten... ). Een vennootschap houdt je aansprakelijkheid als ondernemer binnen de perken en dat is voor een IT-ondernemer geen overbodige luxe. Ben je alleen of met enkele kandidaat-ondernemers, dan kun je met een kapitaal van 6.200 euro al een bvba - een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid - oprichten. Ideaal voor een start-up. Zie je het groter, dan is een naamloze vennootschap een optie, maar dan ga je intern of extern toch op zoek moeten naar meer kapitaal.

"Je gaat het best niet over één nacht ijs bij het oprichten van een bedrijf."
"Een accountant is de aangewezen persoon om je als jonge IT-ondernemer te helpen bij deze keuze van vennootschapsvorm en bij twee andere vereisten bij het oprichten van een vennootschap: het opstellen van de statuten en het financieel plan (het 'businessplan'). In de statuten worden belangrijke zaken vermeld als het doel van de onderneming, de samenstelling en de bevoegdheden van het bestuur, wanneer de algemene vergadering van aandeelhouders bijeenkomt enz. Het financieel plan becijfert of je plannen als ondernemers financieel haalbaar zijn."

Eens dit in orde is, maakt de notaris de oprichtingsakte op met daarin de statuten, het kapitaal en de interne afspraken inzake bestuur etc. en legt hij die neer bij het registratiekantoor. Daarna moet je de onderneming inschrijven bij de Kruispuntbank (KBO) en krijg je een ondernemingsnummer. Van de btw-administratie krijg je een btw-nummer. Als vennootschap moet je aansluiten bij een sociale kas. Als werkende vennoot ben je zelfstandige en moet je eveneens aansluiten bij een sociale kas voor zelfstandigen en sociale bijdragen betalen op basis van het loon dat je ontvangt uit de vennootschap.

"Je accountant is bij dit alles een centraal aanspreekpunt. Hij voert niet alleen je boekhouding en stelt je balans op, hij geeft je ook bedrijfseconomisch, fiscaal, juridisch en sociaal advies bij belangrijke beslissingen als het aanwerven van personeel, investeringen en het uitwerken van businessideeën, o.a. qua financiering", zo besluit Tom Vermeersch.

Voor meer info: www.vandelanotte.be

Dit artikel werd geschreven door

Meer nieuws

Verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering vernieuwd voor alle bouwactoren
recent inzicht

Verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering vernieuwd voor alle bouwactoren

Sinds een aantal jaren zijn architecten verplicht om hun (tienjarige) aansprakelijkheid te verzekeren. De wet van 31 mei 2017 verplicht echter ook alle andere bouwactoren om vanaf 1 juli 2018 hun tienjarige aansprakelijkheid te verzekeren.

Het Waals Gewest voert een aantal fiscale hervormingen door
recent inzicht

Het Waals Gewest voert een aantal fiscale hervormingen door

Niet alleen op federaal vlak kregen we te maken met een aantal duidelijke wijzigingen, ook het Waalse gewest heeft een fiscale hervorming doorgevoerd met als doel de koopkracht van de Waalse consumenten te versterken.

Btw recupereren op uw vakantiewoning?
recent inzicht

Btw recupereren op uw vakantiewoning?

Het Hof van Beroep in Brussel oordeelde dat de verhuur van een gemeubelde vakantiewoning aan btw onderworpen is wanneer bijvoorbeeld elektriciteitskosten en kosten voor schoonmaak en onderhoud doorgerekend worden aan de huurder.

Nieuwe Europese regels e-commerce
recent inzicht

Nieuwe Europese regels e-commerce

Op 5 december 2017 heeft de Europese Raad nieuwe regels aangenomen inzake e-commerce. De Raad zet daarmee een nieuwe stap in de verdere eenmaking van de Europese markt. De meeste regels treden in werking vanaf 2019.

Wat verandert er vanaf 2018 op vlak van HR?
recent inzicht

Wat verandert er vanaf 2018 op vlak van HR?

In de laatste week van juli bereikte de regering een akkoord over de begroting. In dit akkoord vinden we ook heel wat maatregelen die relevant zijn voor werkgevers. Een aantal van deze maatregelen werden nu definitief.

Volledig overzicht>
Vandelanotte Aalst
AalstGentse Steenweg 55
T: +32 53 72 95 00
Vandelanotte Antwerpen
AntwerpenHerentalsebaan 71-75
T: +32 3 320 97 97
Vandelanotte Brugge
BruggeTorhoutse Steenweg 250
T: + 32 50 39 28 75
Vandelanotte Brussel
BrusselEsplanade 1/85
T: +32 2 427 44 53
Vandelanotte Gent
GentBijenstraat 22
T: +32 9 381 51 81
Vandelanotte Kortrijk
KortrijkPresident Kennedypark 1a
T: + 32 56 43 80 60
Vandelanotte Tournai
TournaiAvenue de Maire 101
T: +32 69 22 64 95
Zele
ZeleNachtegaalstraat 8/w5
T: +32 52 21 85 07
Menu
Taalkeuze
nlfren