x
OPGELET! Het kantoor in Deinze is verhuisd naar Gent! Vanaf 15 februari 2017 verwelkomen wij u op onze nieuwe locatie in de Bijenstraat 22, 9051 Gent.
x

Het nut van een managementrapportering

Dit artikel werd geschreven door Annelies Vanroose.
Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.
Een managementrapportering is veel meer dan een boekhouding, het zegt iets over het reilen en zeilen binnen uw bedrijf. In vele gevallen is de boekhoudkundige benadering van de brutomarge immers te algemeen en geeft ze weinig nuttige informatie.  

De managementrapportering wordt opgesteld in functie van de noden van uw bedrijf. Wat is voor u, als beslissingsnemer binnen uw bedrijf, relevant? Hebt u voldoende met een cijfer, bekomen nadat de omzet verminderd wordt met de aankoopkosten van de goederen? Wat blijft er over voor het bedrijf? Zijn er belangrijke kosten die een invloed hebben op de marge? Concreet kan het interessant zijn om ook de transportkosten mee te nemen in uw berekening van de brutomarge. Of wat met de kosten van arbeiders?  

Verschillende vormen en details

De managementrapportering kan verschillende vormen aannemen: een maandelijkse vergelijking met vorige maand, een vergelijking met dezelfde maand vorig jaar,... maar ook een vergelijking met uw budget. Op deze manier wordt het budget opvolgen een stuk eenvoudiger en een gezond automatisme voor de bedrijfsleider.  

Ook de mate van detail hangt af van de noodzaak. Zijn er recurrente klanten, dan kan een rapportering op het niveau van de klant relevant zijn. Dergelijke rapportering zal ervoor zorgen dat op een snelle manier kan ingespeeld worden op problemen bij een klant of op veranderde noden bij de klanten. Misschien is uw klant niet meer tevreden en daalt daarom de omzet van deze klant, maar wordt de omzetdaling gecompenseerd door andere nieuwe klanten? Een getailleerde maandelijkse weergave zal dergelijke problemen tijdig kunnen opsporen.  

Rapportering als steun

Een maandelijks rapport zegt veel meer dan een jaarlijkse balans. Door maandelijks een rapportering op te stellen, wordt de ondernemer gedwongen om op geregelde tijdstippen  met zijn cijfers bezig te zijn en er met een kritische geest naar te kijken.  

Een link met het budget en een kritische en geregelde kijk op de cijfers zal ervoor zorgen dat kasproblemen tijdig kunnen worden gedetecteerd. Een budget doet u op voorhand nadenken over de noden binnen de onderneming gedurende de komende periode. Maar wanneer blijkt dat de actuele cijfers sterk afwijkend zijn van de gebudgetteerde cijfers, kan dit wijzen op een hogere nood aan werkkapitaal. U moet daar tijdig op kunnen inspelen.  

Een must voor iedere ondernemer

Door de implementatie van een managementrapporteringstool of een goed opgebouwde Excel, zal de rapportering steeds accurate en relevante informatie bieden. En dat helpt u ook om betere beleidsbeslissingen te nemen.  

Cijfers bijhouden wordt op die manier geen lastige klus, maar wel een interessante denkoefening voor een gezond bedrijf. Samen u als bedrijfsleider kunnen wij een nuttige rapporteringstool opzetten volgens uw wensen en specifieke nood aan steun.

Dit artikel werd geschreven door

Meer nieuws

Facultatief regime voor btw-belaste onroerende verhuur
recent inzicht

Facultatief regime voor btw-belaste onroerende verhuur

Onroerende verhuur in de vastgoedsector is in België principieel vrijgesteld van btw. Het begrotingsakkoord van de federale regering van 26 juli 2017 voorziet in een optioneel stelsel voor een btw-belaste onroerende verhuur.

De verrekening van Amerikaanse bronheffing kan u veel geld besparen
recent inzicht

Zo bespaart u geld dankzij de verrekening van de Amerikaanse bronheffing

Wist u dat een Belgische vennootschap de ingehouden Amerikaanse bronheffing (of withholding tax) op dividenden kan verrekenen met de Belgische vennootschapsbelasting?

Steeds meer CEO's worden het slachtoffer van fraude
recent inzicht

Steeds meer CEO's worden het slachtoffer van fraude

De voorbije maanden werden steeds meer bedrijven het slachtoffer van een geavanceerde vorm van fraude, de zogenaamde CEO-fraude.

Zomerakkoord: dit zijn de fiscale gevolgen
recent inzicht

UPDATE | Dit zijn de fiscale gevolgen van het zomerakkoord

Vorige week kon de regering Michel na lang onderhandelen eindelijk een begrotingsakkoord sluiten. Wij zetten de aangekondigde fiscale maatregelen van het zomerakkoord voor u op een rij.

Belastingvermindering dakisolatie: aandacht voor verhoogde R-waarde!
recent inzicht

Belastingvermindering dakisolatie: aandacht voor verhoogde R-waarde!

Het Vlaamse Gewest heeft de belastingvermindering voor dakisolatie afgeschaft vanaf aanslagjaar 2018. Er is echter wel voorzien in een overgangsmaatregel.

Volledig overzicht>
Vandelanotte Aalst
AalstGentse Steenweg 55
T: +32 53 72 95 00
Vandelanotte Antwerpen
AntwerpenHerentalsebaan 71-75
T: +32 3 320 97 97
Vandelanotte Brugge
BruggeTorhoutse Steenweg 250
T: + 32 50 39 28 75
Vandelanotte Brussel
BrusselEsplanade 1/85
T: +32 2 427 44 53
Vandelanotte Gent
GentBijenstraat 22
T: +32 9 381 51 81
Vandelanotte Kortrijk
KortrijkPresident Kennedypark 1a
T: + 32 56 43 80 60
Vandelanotte Tournai
TournaiAvenue de Maire 101
T: +32 69 22 64 95
Zele
ZeleNachtegaalstraat 8/w5
T: +32 52 21 85 07
Menu
Taalkeuze
nlfren