x
OPGELET! Het kantoor in Deinze is verhuisd naar Gent! Vanaf 15 februari 2017 verwelkomen wij u op onze nieuwe locatie in de Bijenstraat 22, 9051 Gent.
x

Christiaens Computer Service koestert zijn langetermijnrelatie met het kantoor Vandelanotte

Contacteer ons voor meer info op contact@vandelanotte.be.
Christiaens Computer Service.jpg
Christiaens Computer Service uit Passendale levert al ruim 33 jaar geïntegreerde IT-oplossingen, zowel op het vlak van hardware als software, aan middelgrote en grote kmo's. Marc Christiaens' tweede klant was het kantoor Vandelanotte, en dat schept een band die tot op vandaag bestaat. "We hebben een stuk van dezelfde weg afgelegd."   Je kunt er moeilijk naast kijken in het hart van Passendale: het moderne pand waar Christiaens Computer Service (CCS) sinds bijna twee jaar huist. De nieuwbouw werd opgetrokken om de maat te kunnen houden van de groei, want inmiddels telt de kmo al 35 medewerkers. "En er kunnen hier zeker nog eens zoveel mensen in comfortabele omstandigheden bij", zegt general manager Marc Christiaens.  

 Het is geen boutade: de voorbije jaren groeide de omzet van CCS met dubbele cijfers, en de tewerkstelling volgde. Samen met de tweede generatie, zonen Alexander en Olivier, ziet Marc het bedrijf alleen maar groter worden. Maar ook meer gespecialiseerd, meesurfend op de technologische golven en inspelend op de klantenwensen.  

Pionieren in IT 

Marc Christiaens behaalde in 1979 zijn diploma Burgerlijk Ingenieur Elektronika-zwakstroom, en kon daarna meteen aan de slag bij de piepjonge softwareafdeling van Colruyt. "Een echte IT-opleiding bestond nog niet, in die tijd deed de computer pas zijn intrede in de bedrijven", vertelt hij. "En eigenlijk wilde ik mij na mijn studie Burgerlijk Ingenieur specialiseren in bouwkunde, maar mijn vriendin, later mijn vrouw, dacht dat ik dan altijd met vuile laarzen zou binnenkomen (lacht)."   Zijn keuze voor elektronica zou Marc geen windeieren leggen. Na zijn job bij Colruyt ging hij dichter bij huis werken, in Roeselare. Maar het ondernemerschap stak de kop op en in 1982 besloot hij zijn eigen IT-bedrijf op te richten. "Door de introductie van de computer voor boekhoud- en andere toepassingen bij bedrijven, was er enorm veel vraag naar expertise", zegt Marc Christiaens. "Mijn eerste klant was Fibrolin, het latere Unilin en Quick-Step."  

Vrij snel kwam hij ook in contact met Vandelanotte. De toenmalige bedrijfsrevisor bij Fibrolin was immers... Roger Vandelanotte. "Hij introduceerde me in zijn kantoor. En zo ging de bal aan het rollen. Ik had zelfs bij Vandelanotte aan de slag kunnen gaan als IT-expert. Dat aanbod was verleidelijk en ik heb er ook even over nagedacht, maar ik besliste toch om mijn eigen bedrijf verder uit te bouwen."  

Van ponskaarten tot ERP

Christiaens Computer Service bouwde in de loop der jaren vanuit Passendale een mooie klantenportefeuille uit met voornamelijk middelgrote en grote kmo's in diverse sectoren. "Van bij de start leverden wij totaaloplossingen op het vlak van IT-infrastructuur en bedrijfssoftware," vertelt Marc. "We zijn dus niet zomaar verkopers of leveranciers. Alles begint met een grondige analyse van de behoeften en wensen binnen het bedrijf. We zijn dus voor een groot stuk IT-consultant, met een dienstverlening die na de oplevering niet stopt. Wij hechten veel belang aan langetermijnrelaties met onze klanten. Sommigen, zoals Vandelanotte, doen al vele jaren een beroep op ons."  

Bedrijfssoftware is in de loop der jaren onherkenbaar veranderd. Begin de jaren 1980 moest alles steeds van nul geprogrammeerd worden en stond de data op ponskaarten. Nu is ERP helemaal ingeburgerd. Voor de bedrijfssoftware is CCS een erkend partner van Microsoft. Marc Christiaens: "De basis voor al onze oplossingen is het pakket Microsoft Dynamics NAV, dat wij op maat van de klant aanpassen. Om gecertificeerd te worden door Microsoft, moeten onze medewerkers voortdurend bijgeschoold worden. Maar jaar na jaar krijgen we opnieuw het vertrouwen, en daar zijn we best trots op. Ook voor de hardware-infrastructuur werken we met preferentiële partners, zoals HP."  

Klaar zijn voor de toekomst

Omdat CCS niet alleen hardware- en softwareleverancier is, maar de klanten als consultant ook met raad en daad bijstaat, moeten de 35 medewerkers een brede kennis hebben: "Om een goede analyse van de behoeften te maken, moet je een bedrijf en de sector waarin het opereert, van naaldje tot draadje leren kennen. Onze mensen moeten dus ook beslagen zijn in bedrijfsbeheer of toch bereid zijn zich daar wat in te verdiepen. Bij ERP komt immers veel kijken: human resources, logistiek beheer, boekhouding, productie, noem maar op. Het is die brede expertise die onze klanten sterk appreciëren."  

Marc prijst zich gelukkig dat zijn zonen Alexander en Olivier in het bedrijf zijn gestapt. "Niet dat ik niet meer meekan, hoor. En ik ben niet van plan om er binnenkort mee te stoppen", lacht hij. "Maar de zaken evolueren wel heel snel. Denk maar aan de opmars van cloud-oplossingen op externe servers. Ik denk niet dat bedrijven de komende jaren hun volledige ERP-omgeving naar de cloud zullen verhuizen, maar we zien wel een tendens naar steeds meer data op externe servers. Ook wij beheren een aantal servers, waar klanten hun data of back-ups op stockeren."  

"Het softwarebusinessmodel is eveneens aan het veranderen. Mogelijk gaan we de komende jaren steeds meer naar huurformules, licenties volgens specifieke wensen en gebruikers en zo meer. Maar hoewel je al die trends nauw moet opvolgen, heeft het ook geen zin om elke nieuwigheid meteen te willen introduceren. Wij stellen ons altijd de vraag: wat is de meerwaarde voor de klant?"   Een product waarvoor CCS steeds meer belangstelling merkt, is zijn toepassing BoCount Dynamics. Marc Christiaens: "Dit is een samenwerkingsplatform tussen de accountant enerzijds en zijn klanten anderzijds. Het is de bedoeling dat de beide partijen op een zo efficiënt mogelijke manier informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Het kantoor neemt daarbij steeds meer het denkwerk voor zijn rekening, en zijn klant kan op een eenvoudige manier de repeterende zaken uitvoeren en consulteren."  

Hechte dubbele relatie 

De band tussen Christiaens Computer Service en het kantoor Vandelanotte werd allang geleden gesmeed en blijft tot vandaag hecht. "Na al die jaren blijft het een mooie 'dubbele relatie': wij leveren hen onze IT-oplossingen, zij staan ons met raad en daad bij op het vlak van accountancy en fiscaliteit," zegt Marc.  

"Het is fijn om te zien hoe we dezelfde filosofie koesteren en een stuk van dezelfde weg hebben afgelegd. Net als wij hecht Vandelanotte veel belang aan een persoonlijke service en duurzame zakenrelaties. We hebben de groei van het kantoor en de intrede van de tweede en derde generatie, met respectievelijk Koen en Hein, en Nikolas van dichtbij meegemaakt. Hoewel het kantoor zo sterk gegroeid is, is de familiale spirit - net als hier - nooit verdwenen."  

Ook in het kader van zijn opvolging, werkt Marc Christiaens met Vandelanotte: "Wat ons zo aanspreekt, is de brede bundeling van alle mogelijke expertise, waardoor we er een antwoord vinden op al onze vragen. Met hun team leggen we sinds enkele jaren ook het traject af om CCS op termijn volledig over te laten aan mijn zonen. Als je dat kunt doen met een kantoor waarmee je al zo'n lange geschiedenis hebt, en dat je bedrijf en jezelf zo goed kent, is dat een zeer sterk pluspunt."  

[Quote] "Om een goede analyse van de behoeften te kunnen maken, moet je een bedrijf en de sector waarin het opereert, van naaldje tot draadje leren kennen." Marc Christiaens  
"Mijn tweede klant was het kantoor Vandelanotte, en onze hechte relatie is er nog steeds." Marc Christiaens

Wij zijn ook actief in volgende sectoren

Deze lijst bevat slechts enkele van onze gespecialiseerde sectoren. Klik hier voor de volledige lijst.

Meer nieuws

Last call: eerste voorafbetaling aanslagjaar 2018 tegen 10 april
recent inzicht

Last call: eerste voorafbetaling aanslagjaar 2018 tegen 10 april

Om de begroting van 2017 opnieuw op orde te brengen, werd de band met de basisrentevoet van de ECB verbroken en werd een vaste sanctie van 2,25 % ingevoerd.

Beleggen in het buitenland: kent u de nieuwe spelregels al?
recent inzicht

Beleggen in het buitenland: kent u de nieuwe spelregels al?

Sinds 1 januari 2017 is het toepassingsgebied van de beurstaks uitgebreid. Voortaan is de taks ook verschuldigd wanneer een in België gevestigde opdrachtgever een order plaatst via een buitenlandse bank.

De nieuwe aftrek voor innovatie-inkomsten doorgelicht
recent inzicht

De nieuwe aftrek voor innovatie-inkomsten doorgelicht

Vorig jaar werd de bestaande regeling inzake de aftrek voor octrooi-inkomsten in ons land geschrapt. De vroegere octrooiaftrek is nu vervangen door een nieuwe 'aftrek voor innovatie-inkomsten'.

Nieuwe aangifte personenbelasting aanslagjaar 2017
recent inzicht

Nieuwe aangifte personenbelasting aanslagjaar 2017

Op 29 maart 2017 werd het nieuwe formulier voor de aangifte personenbelasting gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

5 FAQ's over btw: als buitenlandse onderneming handelingen verrichten in België (4)
recent inzicht

5 FAQ's over btw: als buitenlandse onderneming handelingen verrichten in België (4)

Hoe gaat u als buitenlandse onderneming actief in telecommunicatie en elektronische diensten om met de Belgische btw-regelgeving?

Volledig overzicht>
Vandelanotte Aalst
AalstGentse Steenweg 55
T: +32 53 72 95 00
Vandelanotte Antwerpen
AntwerpenHerentalsebaan 71-75
T: +32 3 320 97 97
Vandelanotte Brugge
BruggeTorhoutse Steenweg 250
T: + 32 50 39 28 75
Vandelanotte Brussel
BrusselEsplanade 1/85
T: +32 2 427 44 53
Vandelanotte Gent
GentBijenstraat 22
T: +32 9 381 51 81
Vandelanotte Kortrijk
KortrijkPresident Kennedypark 1a
T: + 32 56 43 80 60
Vandelanotte Tournai
TournaiAvenue de Maire 101
T: +32 69 22 64 95
Zele
ZeleNachtegaalstraat 8/w5
T: +32 52 21 85 07
Menu
Taalkeuze
nlfren